19 دی: وزیر خارجه سعودی در اظهاراتی تاکید کرد که تمام کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با ایران گفت‌وگو می کنند زیرا آن ها خواهان حل اختلافات از طریق گفت‌وگو هستند.
به گزارش الشرق الاوسط، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در اظهاراتی گفت که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج(فارس) موضع واحدی نسبت به آن چه تهدیدات ایران می‌خواند، دارند و می توان تماس های میان آن ها در این خصوص را به وضوح دید.
وی در گفت‌وگو با شبکه سی ان ان تاکید کرد: تمام کشورهای عضو شورای همکاری با ایران گفت‌وگو می کنند زیرا آن ها خواهان حل اختلافات از طریق گفت‌وگو هستند.
فیصل بن فرحان در ادامه خاطرنشان کرد که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و جوبایدن، رئیس جمهور آمریکا در دیدار اخیر خود درخصوص چگونگی مقابله با آن چه تهدیدات ایران خوانده شده و مذاکرات و آوردن فشار کافی به منظور تشویق ایرانی ها برای نشستن بر میز مذاکرات، رایزنی کردند.
وزیر خارجه سعودی تاکید کرد: امیدوارم که ایرانی ها از  مشوق های ارائه شده که شامل ادغام در منطقه و همکاری اقتصادی با همسایگان می شود، بهره ببرند و این امر فواید فراوانی برای ملت ایران به د نبال خواهد داشت.
بن فرحان با اشاره به حملات انجام شده علیه پالایشگاه آرامکو گفت: عربستان با آمریکا و دیگر کشورهای منطقه برای ایجاد قدرات های دفاعی به منظور مقابله با هرگونه تعرض احتمالی ایران همکاری می کند.
بر اساس این گزارش، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان اخیرا در آغاز نشست جده که با حضور رهبران آمریکا و کشورهای عرب منطقه برگزار شد، گفت که ایران را به همکاری با کشورهای منطقه و پایبندی به قوانین بین المللی دعوت می کنیم.
وی همچنین گفت که جهان اکنون با چالش های بزرگی مواجه است که نیازمند تلاش های بین المللی است.
این در خواست از سوی بن سلمان درحالی است که ایران در سالهای اخیر بارها خواستار مشارکت جمعی در تامین امنیت منطقه شده است و ابتکارعمل‌های مختلفی را در همین راستا به کشورهای عربی ارائه کرده است که متاسفانه غالبا با کارشکنی و یا بی‌میلی عربستان سعودی این تلاش‌ها تاکنون راه به جایی نبرده است.

  • نویسنده :
  • منبع :