19 دی: رییس جمهور کشورمان تاکید کرد: ایران همچنان معتقد است تنها راه‌حل بحران سوریه سیاسی است و اقدام نظامی نه تنها راهگشا نیست، بلکه به وخامت اوضاع منجر می‌شود.
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در «هفتمین اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه» که با حضور روسای جمهوری روسیه و ترکیه برگزار شد، با قدردانی از حضور ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در این اجلاس، اظهار کرد: مایلم در ابتدا بر حفظ مواضع خود درباره سوریه و حفظ تمامیت ارضی این کشور و رسیدن به راه‌حل سیاسی و بدون مداخله خارجی تاکید کنم. امروز با گذشت حدود یازده سال از آغاز بحران سوریه، ایران همچنان معتقد است تنها راه‌حل بحران، سیاسی است و اقدام نظامی نه تنها راهگشا نیست، بلکه به وخامت اوضاع منجر می‌شود.
وی افزود: ما از گذشته به عنوان کشورهای ضامن روند آستانه از راه‌حل سیاسی در چارچوب توافقات انجام شده از جمله برگزاری مذاکرات قانون اساسی سوریه حمایت می‌کردیم  و بر عزم خود برای مبارزه با تروریسم در اشکال مختلف آن و از جمله آنچه در سوریه رخ داده، تاکید داریم.
رئیسی با تاکید بر اینکه همچنان بر این باوریم که عزم کشورهای آستانه در پیش‌بردن توافقات گذشته، وجود دارد، یادآور شد: این روزها در شرایطی با افتخار از مبارزه با تروریسم سخن می‌گوییم که فداکاری‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته و لازم می‌دانم از تمامی شهدای مبارزه با تروریسم و در راس آنان شهید سپهبد قاسم سلیمانی یاد کنم.
رییس جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: هم اکنون در حالی اجلاس سران کشورهای روند آستانه را برگزار می‌کنیم که تحریم‌های یکجانبه به ویژه توسط آمریکا فشار مضاعفی را بر مردم سوریه وارد آورده و امکان زندگی عادی را از آنان سلب کرده است.
وی ادامه داد: بر همگان مسجل شده، طرف‌هایی که موفق نشدند با ناامن کردن و بی‌ثباتی در سوریه به اهداف سیاسی خود برسند، اکنون با روشهای دیگر و با سیاست تحریم و فشار به دنبال برآورده کردن مطامع نامشروع خود هستند.
رئیسی با یادآوری اینکه تحریم‌های یکجانبه و تروریسم اقتصادی، ناقض حقوق بین‌الملل و حاکمیت کشورهاست، اظهار کرد: ایران ضمن محکوم کردن هرگونه تحریم علیه ملت‌ها خصوصا ملت سوریه، اعلام می‌کند که به حمایت از مردم و دولت سوریه با قدرت بیشتری ادامه خواهد داد.
رییس جمهوری اسلامی ایران مسئله آوارگان داخلی و پناهجویان سوریه را موضوعی مهم دانست و افزود: کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی باید به بازگشت آوارگان به خانه خود کمک کنند. ما به خوبی از مشکلات و نگرانی‌های کشورهای همسایه سوریه در این زمینه آگاهی داریم و از هرگونه تلاش و ابتکار در این زمینه حمایت می‌کنیم.
وی تاکید کرد: معتقدیم مشروط کردن کمکهای انسان‌دوستانه به تحقق اهداف سیاسی برخی کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی این روند را مختل خواهد کرد و در این رابطه خواستار توجه و اقدام جدی‌تر جامعه بین‌المللی هستیم.
رییسی با اشاره به اینکه تنها راه برقراری ثبات و امنیت در مرزهای سوریه با کشورهای همسایه، حضور پرقدرت ارتش این کشور در مرزها و همکاری آن با دولت‌های پیرامونی است، گفت: تجربه نشان داده است که نقض تمامیت ارضی سوریه هیچ کمکی به برقراری امنیت و مبارزه با تروریسم نکرده است، لذا احترام به حاکمیت ملی و استقلال سوریه اصلی خدشه ناپذیر است.
رییس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سوریه متحد، مستقل و بدون حضور نامشروع خارجی نه تنها منجر به بازگشت آرامش پس از سال‌ها رنج مردم این کشور می‌شود بلکه به ثبات و امنیت همسایگان آن هم کمک می‌کند، تصریح کرد: حضور نامشروع نیروهای اشغالگر رژیم آمریکا به عامل بی‌ثبات کننده برای سوریه و منطقه تبدیل شده است.
وی یادآور شد: آمریکا ضمن افزایش پایگاه‌های نظامی غیرقانونی در حال غارت منابع طبیعی به ویژه نفت سوریه است و تاکید می‌کنم که ضروری است، هرچه سریعتر نیروهای این کشور از کل منطقه از جمله سوریه خارج شوند.
رییسی افزایش دامنه تجاوزات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه و هدف قرار دادن زیرساخت‌های این کشور از جمله فرودگاه و بنادر را محکوم کرد و گفت: بر همگان عیان شده که این رژیم بقای خود را به تجاوز و ناامنی در منطقه ما پیوند زده است و این اقدامات در کنار اشغال منطقه جولان نقض حاکمیت کشور سوریه و عامل بی‌ثباتی و تهدیدکننده صلح منطقه‌ای و بین‌المللی به شمار می‌آید و پیامدهای آن متوجه همین رژیم اشغالگر خواهد بود.
رییس جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: شورای امنیت سازمان ملل متحد و دبیرکل محترم آن سازمان باید قبل از آنکه اقدامات این رژیم، به یک معضل بزرگ امنیتی بدل شود به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.
وی در پایان اظهار کرد: امیدوارم تصمیمات سازنده‌ و مفیدی در این نشست اتخاذ شود و بتوانیم شاهد ادامه و تضمین و تامین صلح در سوریه و سعادت پایدار برای مردم این کشور باشیم.

  • نویسنده :
  • منبع :