19 دی: معاون وزیر خارجه آمریکا با ادعای اینکه توافقی روی میز است، اذعان کرد که ایران همچنان علاقه مند به دستیابی با توافق است.
ویکتوریا نولاند معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا عصر جمعه به وقت محلی با ادعای اینکه توافق روی میز است، گفت: ایران هنوز میز مذاکره را ترک نکرده است و درحالی که می توانستند در طول این ماه ها که یک توافق آماده بوده، مذاکرات را ترک کنند، اما آنها این کار را نکردند.
بر اساس گزارش ها، معاون بلینکن تصریح کرد: جالب است که ایران هنوز میز مذاکره را ترک نکرده است. آنها مذاکرات را ترک نکرده اند. باید ببینیم چه اتفاقی رخ خواهد داد.
این مقام آمریکایی با تکرار ادعاهای سایر مقامات کشورش در عین حال مدعی شد: اگر ایرانی ها بخواهند این توافق روی میز است.
وی افزود: تنها یک تصمیم‌گیرنده در ایران وجود دارد و می‌تواند نفت ایران را به بازار بازگرداند اما اگر توافق را نپذیرد ما فشار را افزایش خواهیم داد.
این در حالی است که ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر پنجشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران مدعی شد به نظر نمی رسد ایران در این مرحله تصمیم یا تصمیمات لازم سیاسی برای بازگشت متقابل به پایبندی به برجام را گرفته باشد.
وی با تکرار ادعاهای واشنگتن مدعی شد توافقی روی میز است اما ایران تا کنون علاقه ای به این توافق نشان نداده است.
وی همچنین ادعا کرد برای تشخیص دادن این واقعیت که ایران در حال حاضر تصمیمات سیاسی لازم برای بازگشت متقابل به پایبندی به برجام را نگرفته است، نیازی به داشتن تاییدهای امنیتی نیست.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد آمریکا و شرکایش در ۵+۱ متعهد به بازگشت متقابل  به برجام هستند.
وی مدعی شد: همچنان معتقدیم دیپلماسی بادوام ترین رویکرد در قبال برنامه هسته ای ایران است.
مذاکرات قطر، هفتم و هشتم تیر ماه بعد از سه ماه و نیم وقفه در پی مذاکرات وین، میان ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با تسهیلگری اتحادیه اروپا برگزار شد.
مقام‌های آمریکایی در ادامه بازی مقصرنمایی خود اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشان بدهند درحالیکه تهران خواسته های خود را براساس توافق سال ۹۴ و تجربه نقض عهد طرف‌ غربی تنظیم کرده است.
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در مقاله ای در واشنگتن پست پیش از سفرش به منطقه، با از انتقاد از سلفش دونالد ترامپ، بصراحت در این باره نوشته است: "در رابطه با ایران، ما با متحدان و شرکای خود در اروپا و سراسر جهان متحد شدیم تا انزوای خود را از بین ببریم. اکنون این ایران است که منزوی شده است تا زمانی که به توافق هسته‌ای بازگردد. "
وی به اقدام ضد ایرانی صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه ژوئن سال جاری میلادی (۲۰۲۲) اشاره و اذعان کرد: دولت من به افزایش فشار دیپلماتیک و اقتصادی ادامه خواهد داد تا زمانی که ایران آماده بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) باشد؛ همانطور که من همچنان آماده انجام این کار هستم.
ایران در واکنش به مقاله رئیس جمهوری آمریکا در روزنامه واشنگتن پست می گوید: تأکید آقای جو بایدن بر پیگیری سیاست فشار اقتصادی و دیپلماتیک علیه ایران، متناقض با اظهار تمایل مستمر آمریکا برای احیای توافق سال ۲۰۱۵ و در مسیر سیاست شکست خورده فشار حداکثری دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران است.
  • نویسنده :
  • منبع :