19 دی: معاون وزیر امور خارجه گفت: مسکو، تهران و پکن سه محور اصلی بلوک سیاسی، نظامی و اقتصادی شرق هستند و دشمن این سه محور را هدف قرار داده اما قدرت دانستن و توانستن ما این مسیر را متفاوت می‌کند.
سعید خطیب‌زاده صبح امروز در شانزدهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور با بیان اینکه جهان در حال تغییر است، اظهار کرد: ما به عنوان ایران و جمهوری اسلامی هم‌ می‌توانیم و هم موظفیم‌ جایگاه خود  را به دست آوریم. نظام بین‌الملل نظامی مبتنی بر کنش و واکنش است. هر کشوری اگر تنها کنش یا واکنش کند، باخته است‌ و جمهوری اسلامی هم از این موضوع مستثنی نیست. ما تا پیش از این اساسا قدرت کنش را نداشتیم و اقدامات ما تنها واکنشی بود اما به برکت انقلاب اسلامی ما هم توان کنش را پیدا کرده و هم حوزه‌های آن را می‌شناسیم و در حال اقدام هستیم.
وی افزود: دشمن می‌خواهد دنیا تصویر قدرتمند ما را نبیند و به ما هم القا می‌کند که به اندازه کافی توانمند نیستیم‌ اما ما می‌خواهیم چه تصویری از خودمان بسازیم؟ جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی هویتی به ایران کهن بخشید که آن را در تراز جهانی قدرتمند و مسیری را که به ناامیدی ختم‌ می‌شد، عوض کرد. اگر دنیا مدام به ما القا می‌کند که توانمند نیستیم، به خاطر ترس‌شان است.
مشاور وزیر امور خارجه بیان کرد: قدرت ما ترکیبی از قدرت معنایی است و این موضوع در قدرت سخت آشکار می‌شود. سال ۹۲ یک‌ موسسه آمریکایی در آلمان جلسه‌ای برگزار کرد با این موضوع که با ایران هسته‌ای چه باید کرد. در آن جلسه همه یا ضدایرانی بودند یا ایران‌شناس. ضدایرانیان حاضر در آن نشست در مورد لزوم‌ موشک زدن به نقاط مختلف ایران صحبت می‌کردند اما ایران‌شناس که خود اتریشی بود و در آن‌ جمع حضور داشت، گفته بود شما یک موضوعی را در معادلات خود لحاظ نکرده‌اید. ایرانیان شیعه هستند و به عاشورا معتقدند و بر اساس همین فرهنگ عاشورایی جلوی تمام اقدامات شما می‌ایستند. ما باید چنین تصویری در دنیا از خودمان بسازیم.
خطیب‌زاده با بیان اینکه دانشجویان و اساتید ایرانی خارج از کشور بخشی از قدرت ایران هستند، عنوان کرد: جمهوری اسلامی با شناخت از توانمندی‌های خود در دنیای جدید دنبال این موضوع است که ایران را به عنوان کشوری قدرتمند و مسئول نشان دهد.

  • نویسنده :
  • منبع :