19 دی: وزیر امور خارجه آلمان در سخنانی که ظاهرا به دلیل نگرانی از نزدیک شدن هر چه بیشتر روابط ایران، روسیه و ترکیه است، به حضور رییس جمهور ترکیه در عکس یادگاری نشست اخیر تهران واکنش نشان داد.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان در گفت‌وگویی با روزنامه آلمانی بیلد، گفت: این واقعیت که رئیس‌جمهور ترکیه در این عکس(عکس یادگاری سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه در نشست آستانه) است، حداقل یک چالش برای ناتو است.
او همچنین گفت: ترکیه در جنگ اوکراین به کی‌یف علیه روسیه کمک می‌کند و به همین دلیل این عکس برای من غیرقابل درک است به ویژه از نقطه نظر ناتو که ترکیه یکی از اعضای آن محسوب می‌شود.
نشست آستانه شامگاه سه شنبه ۲۸ تیرماه با حضور روسای جمهور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در تهران برگزار شد. در این نشست، سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران میزبان ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهور روسیه و ترکیه بود.
در پایان این نشست بیانیه مشترکی در حمایت از سوریه از سوی سه کشور صادر شد و رهبران سه کشور عکس یادگاری گرفتند. در بیانیه پایانی تاکید شد که منازعه سوریه هیچ راه‌ حل نظامی نداشته و تنها از طریق روند سیاسی سوری ـ سوری با تسهیل‌گری سازمان ملل، بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل قابل حل و فصل خواهد بود.

  • نویسنده :
  • منبع :