19 دی: وزیر ورزش روسیه به هشدار به کمیته بین‌المللی المپیک در مورد هرگونه حذف احتمالی ورزشکاران روسیه از المپیک ۲۰۲۴ پاریس، چنین اقدامی را «جنایت» خواند.
روسیه در جریان المپیک ۲۰۲۰ توکیو و بازی‌های ۲۰۲۲ پکن، به‌دلیل تحریم‌های اعمالی ناشی از جنجال طولانی‌مدت بر سر دوپینگ ورزشکاران این کشور، تحت عنوان کمیته ملی المپیک روسیه شرکت کرد.
با این حال، چهار روز پس از اتمام المپیک زمستانی، روسیه عملیات ویژه نظامی در اوکراین را آغاز کرد و در نتیجه کمیته بین‌المللی المپیک با توصیه به فدراسیون‌های بین‌المللی، از آنها خواست تا از حضور ورزشکاران روسیه در رویدادهای بین‌المللی ورزشی ممانعت به عمل آورند.
در ورزش‌های دوومیدانی نیز روسیه جواز اعزام کاروان را به رقابت‌های جاری قهرمانی جهان در اورگان دریافت نکرده و «سباستین کو» رئیس اتحادیه بین‌المللی فدراسیون‌های دوومیدانی حضور آنها را «غیرممکن» خوانده است.
«کریگ ریدی» یکی از اعضای پرنفوذ کمیته بین‌المللی المپیک نیز هفته گذشته از احتمال حضور نداشتن ورزشکاران روسیه در المپیک ۲۰۲۴ پاریس خبر داد.
«اولگ ماتیستین» در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی مچ‌تی‌وی در واکنش به این موضوع گفت: بارها گفته‌ایم و این موضوع از سوی نمایندگان سایر کشورها و فدراسیون‌ها تایید شده که بدون روسیه، پیشرفت و توسعه ورزش غیرممکن است.
وی افزود: و به نظرم محروم کردن روسیه از حق حضور در بازی‌های المپیک، «جنایت» بوده و حتی به بروز اختلاف در جنبش المپیک منجر خواهد شد. ما برای تحول و توسعه در هر قالب و با هر چشم‌اندازی آماده‌ هستیم. ما به اندازه کافی قالب و فرصت در اختیار داریم؛ بریکس، سازمان همکاری شانگهای، کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و ...؛ بنابراین ورزشکاران ما فضای رقابتی را از دست نخواهند داد. زمان مشخص می‌کند و امیدوارم در فدراسیون‌های بین‌المللی و کمیته بین‌المللی المپیک، منطق حکمفرما شود.
ماتیستین در مورد شمار ورزشکاران روسیه‌ای که قصد تغییر تابعیت دارند، اضافه کرد: به طور رسمی کسی با کا تماس نگرفته‌ است. هیچکدام از ورزشکاران مطرح ما تمایلی برای تغییر تابعیت ورزشی نداشته و موضعی در این خصوص اتخاذ نکرده‌اند.
  • نویسنده :
  • منبع :