19 دی: معاون سیاسی وزارت امور خارجه «فرصت ربایی» را از ویژگی‌های دیپلماسی ایران عنوان کرد و گفت: برنامه ریزی اجلاس آستانه در تهران به فاصله چند روز پس از سفر ناموفق بایدن به منطقه، نشانه هوشمندی دیپلماسی و نماد برتری گفتمان تعامل منطقه ای ایران است.
علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه عصر یکشنبه با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن تبیین سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، به پرسش های نمایندگان پاسخ داد.
باقری با اشاره به تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، «فرصت ربایی» را یکی از ویژگی‌های دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: در سیاست همسایگی، روابط با همسایگان سقف ندارد. باید از همه ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه استفاده کرد تا با «تعامل حداکثری با همسایگان» بستر لازم برای «پیوندهای پایدار و بلندمدت اقتصادی میان کشورهای منطقه» فراهم شود.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه، آشکار شدن ضعف‌های بنیادین یکجانبه گرایی و چالش‌های بزرگ سیاسی و اقتصادی آمریکا در حفظ جایگاه هژمون جهانی را یادآور شد و تصریح کرد: پیوستن ایران به «سازمان همکاری شانگهای» و «مجموعه بریکس»، قدرت راهبردی و جایگاه ژئواستراتژیک چندجانبه گرایی را به صورتی معنادار، ارتقاء می‌بخشد.
وی با اشاره به ناکامی رئیس جمهور آمریکا در تحقق اهداف سفرش به منطقه، تاکید کرد: برنامه ریزی اجلاس آستانه به فاصله چند روز پس از سفر ناموفق بایدن به منطقه، نشانه «هوشمندی دیپلماسی ایران» و نماد برتری «گفتمان تعامل منطقه ای جمهوری اسلامی ایران» است.  
باقری، الگوی تدوین برنامه‌های بلندمدت روابط با قدرت‌های منطقه ای و جهانی را بااهمیت توصیف و تصریح کرد: «الگوی برنامه‌های بلندمدت در روابط دوجانبه» که در مقطع اخیر علاوه بر چین، روسیه، ونزوئلا و ترکیه را هم دربرگرفت، به «پایدارسازی روابط اقتصادی» منجر شده و به طور موثر مانع تأثیرگذاری تکانه‌های سیاسی و اقتصادی بین‌المللی بر وضعیت اقتصادی کشور گردیده و خنثی‌سازی تحریم‌ها را در میدان اقتصاد و تجارت معنا می‌بخشد.
در این نشست معاون سیاسی وزارت امور خارجه به پرسشهای نمایندگان درباره موضوعات مختلف سیاست خارجی از جمله مذاکرات رفع تحریمها نیز پاسخ داد.

  • نویسنده :
  • منبع :