19 دی: یک کارشناس مسایل بین‌الملل درباره تشدید فشارها از سوی آمریکا و اروپا به ایران برای اتخاذ تصمیم در رابطه با مذاکرات هسته ای و برجام گفت: پنجره دیپلماسی بسته نمی‌شود، اما فرصت های دیپلماتیک ایران دارد کم می‌شود. ما شاهد هستیم که طرف مقابل درحال تشدید فضا علیه ایران است و آرام آرام دارند با هم متحد می شوند.
مهدی ذاکریان در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این که فضای افکار عمومی از سوی آمریکا و اروپا به سمتی می‌رود که جامعه جهانی علیه ایران شود، گفت: نباید ایران را با دو سال پیش مقایسه کنیم؛ دو سال پیش جنگی میان روسیه و اوکراین نبود و آمریکا در انزوا بود و خیلی از کشورهای اروپایی مثل ژاپن، استرالیا و نیوزیلند ترامپ را برای خروج از برجام تشویق نمی‌کردند، اما الان آمریکا در انزوا نیست و اختلاف بین اوکراین و روسیه خیلی از تعاملات را به هم زده است و متاسفانه در حالی که همه معتقدند ایران می توانست از بحران اوکراین و روسیه امتیاز بگیرد، اما تعلل کرد و از این فرصت استفاده نکرد، از این رو معتقدم و تکرار می کنم که پنجره دیپلماسی با توجه به فشارهای اقتصادی و سیاسی که بر روابط سیاسی و دیپلماتیک طبیعتا تاثیر می گذارد در حال بسته شدن است و در این شرایط آن که بهره می برد اسراییل و آمریکا و عربستان خواهند بود.
این استاد دانشگاه با اشاره به اقدامات اسراییل در دنیا که جامعه جهانی در برابر آن سکوت می کند گفت: الان مگر جامعه جهانی اسراییل را به خاطر اقداماتش در ایران در رابطه با خرابکاری و اقدامات تروریستی و امنیتی تنبیه می کند، نه تنها کاری با او ندارند که تاییدش هم می‌کنند و اخیرا دیدیم که گفته می شود نیروهای منسوب به اسراییل در خاک ایران تحرکاتی می‌کنند. مسوولان باید دراین‌باره واکنش نشان دهند و جامعه جهانی هم باید واکنش نشان دهد. این اقدامات خلاف مقررات بین‌المللی است.
وی ادامه داد: وقتی جامعه جهانی تصمیم بگیرد، فشار را زیاد کند خطرناک است و خطرناک‌تر این است که نانوشته اسراییل علیه ایران وارد کار شود.
این کارشناس مسایل بین‌الملل تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی به افراد شجاع نیاز دارد. بنده با آقای امیرعبداللهیان آشنایی ندارم ولی او را آدم مثبتی می‌بینم، همه تلاشش را دارد می‌کند که از ظرفیت دیپلماسی برای حل مساله برجام استفاده کند و متوسل به چیزهای دیگر نشده و این مهم است. او سعی کرده برای بازگشت به برجام تلاش کند و این نشان‌دهنده دلسوزی اوست اما همه در دستگاه دیپلماسی این رویکرد را ندارند یا حداقل من این طور از بیرون می‌بینم. در تیم مذاکره‌کننده یا حتی در بین معاونان وی این رویکرد و تلاش دیده نمی‌شود. نه اینکه بگویم امیرعبداللهیان فرشته است اما دست تنها نمی‌تواند این راه را طی کند.
ذاکریان با اشاره به پذیرش قطعنامه 598(قطعنامه پایان جنگ تحمیلی) اظهار کرد: این قطعنامه توسط شجاعانی مثل مرحوم امام (ره) و آقایان ولایتی، ظریف و هاشمی رفسنجانی امضا شد. آنها تصمیم تاریخی برای ملت ایران گرفتند و قهرمان ملی ایران امام (ره) است که گفت جام زهر می نوشم و به این قطعنامه نظر مثبت نشان داد.

  • نویسنده :
  • منبع :