19 دی: فرماندار قم با تاکید بر ضرورت استفاده از ماسک در اماکن عمومی و زیارتی با توجه به شرایط نارنجی و پرخطر کرونایی در این استان، تاکید کرد که خادمان حرم حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران باید از ماسک استفاده کنند.
عباس ذاکریان روز دوشنبه در سی و سومین جلسه قرارگاه عملیاتی طرح شهید سلیمانی و کارگروه نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی در تالار امام رضا(ع) فرمانداری گفت: خادمان حرم حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران باید از ماسک استفاده کنند تا زائران نیز به الزام زدن ماسک را بیشتر رعایت کنند. 
فرماندار قم اظهار داشت: اگر خادمان ماسک داشته باشند، زائران و کسانی که وارد این اماکن مقدس می‌شوند نیز مسائل بهداشتی را جدی تر می‌گیرند.
وی با تاکید بر توجیه و اقناع‌سازی خادمان حرم و جمکران مبنی بر ضرورت استفاده از ماسک گفت: نظارت‌ها بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید تشدید شود و خادمان سلامت که کارهای زائران را رتق و فتق می‌کنند نیز به استفاده از ماسک تذکر دهند.
فرماندار قم در ادامه کمک دستگاه‌هایی مانند هلال احمر را مورد تاکید و قرار داد و یادآور شد: در بحث مراسم‌های آیینی بیشترین قشری که مقررات بهداشتی را رعایت کردند، هیات‌های مذهبی بودند.
ذاکریان خاطرنشان کرد: اهتمام مسوولان به استفاده از ماسک، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برای پایبندی بقیه افراد به این مسائل ضروری می‌باشد.
وی همچنین با اشاره به شیوع بیمار التور در استان‌های غربی کشور خاطرنشان کرد: بیماری وبا نیز جدی است، از این رو می‌طلبد که در هیات‌های مذهبی و ایستگاه‌های صلواتی با جدیت به این موضوع پرداخته شود، عمده بحث نیز این است که آموزش گذاشته شود.
مسوولان هیات‌های مذهبی رعایت پروتکل‌ها را جدی ‌بگیرند
فرماندار قم اضافه کرد: در جلسه‌های توجیهی که برای هیات‌های مذهبی گذاشته می‌شود، مرکز بهداشت هم حضور داشته باشد و مسئولان هیات‌ها را آگاه کنند، چون تمامی مسئولیت این موارد به عهده مسئولان هیات‌ها است و آنها باید رعایت پروتکل ها را در هیات های خود جدی بگیرند. 
ذاکریان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه فرآیند صدور مجوز برای برپایی موکب‌ها و ایستگاه‌های پذیرایی از عزاداران حسینی باید تسهیل شود بیان داشت: گام اول این است که با رعایت حداقل دستورالعمل‌ها، موکب‌ها را مجوزدار کنیم و همچنین با آموزش لازم، اقناع کافی انجام دهیم. 
وی بیان کرد: سامانه‌ای که در شهرداری برای صدور مجوز برپایی ایستگاه‌های صلواتی ایجاد شده، به لحاظ زیرساخت‌های فن‌آوری اطلاعات روان نیست، و کسی که متقاضی است باید زمان زیادی را برای این کار صرف کند.

  • نویسنده :
  • منبع :