19 دی: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، امسال هشت‌هزار تُن پسته از باغ‌های استان برداشت خواهد شد.
محمد علی سلامی روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا، بیان کرد: ۱۴ هزار هکتار از باغ‌های استان زیر کشت پسته است که از این میان هفت هزار هکتار باردار می‌باشد و حاصل تلاش کشاورزان در آن‌ به ثمر خواهد نشست.
وی افزود: پیش بینی‌ها بیانگر آن است که امسال محصول پسته قم به دلیل مواجه نشدن با تنش‌های سخت محیطی، با کیفیت مناسب و در حجم قابل قبول، بیش از هشت‌ هزار تُن تولید و در بازارهای داخلی و بین‌المللی عرضه خواهد شد.
وی ادامه داد: بیشتر باغ‌های پسته استان در بخش مرکزی مناطق قمرود و قنوات و همچنین اطراف جاده قم - تهران و قم - کاشان واقع شده‌اند و حدود یک‌هزار و ۵۰۰ نفر از کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی استان در زمینه تولید این محصول و فرآوری آن فعالیت می‌کنند.
سلامی با اشاره به این که برداشت محصول پسته درقم از اواخر شهریور تا اواخر مهرماه انجام می‌شود، گفت: پسته تولید شده در قم بسیار باکیفیت است و در بازار جایگاه مناسبی دارد و همین مساله در کنار مزایای دیگر، موجب تشویق کشاورزان به کشت این محصول در استان شده‌است.
گفتنی است ارقام مختلف پسته همچون احمد آقایی،‌ اکبری، فندقی و کله قوچی در قم تولید می‌شود و کشاورزان این استان طی‌ سال‌های اخیر در زمینه تولید پسته با بهترین کیفیت، عملکرد قابل قبولی داشته‌اند.
بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.
بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.
  • نویسنده :
  • منبع :