19 دی: مدیرگروه آموزش و ارتقا سلامت مرکز بهداشت قم گفت: هیات‌های مذهبی باید ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حتی‌المقدور آیین‌های عزاداری را در فضای باز برگزار کنند.
محمدتقی سلطانی روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به فرارسیدن ماه محرم و برگزاری آیین‌های عزاداری، افزود: در صورتی که برگزاری مراسم عزاداری در فضای باز ممکن نباشد، باید رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و الزام استفاده از ماسک توسط مسوولان هیات‌ها نظارت شود.
وی با بیان این‌که دستورالعمل‌های بهداشتی تفاوتی با سال‌های گذشته ندارد، اضافه کرد: با توجه به این‌که قم در شرایط نارنجی کرونایی است، باید رعایت فاصله فیزیکی یک و نیم تا ۲ متر از چهار جهت در تجمع‌ها و تکمیل واکسیناسیون برای تمام شهروندان الزامی است.
وی ادامه داد: تهویه مناسب، باز بودن درب و پنجره‌ها، استفاده از وسایل شخصی از جمله کتاب دعا و سجاده و توزیع نذورات به‌صورت بسته‌بندی از دیگر نکاتی است که مانع انتقال ویروس کرونا در هیات های عزاداری خواهد شد.
سلطانی با تاکید بر این‌که واکسیناسیون در کنترل بیماری کرونا نقش مهمی ایفا می‌کند،‌ تصریح کرد: موج قبلی شیوع کرونا نیز با کمک واکسیناسیون کنترل شد و وضعیت جامعه بهبود یافت.
وی از شهروندان درخواست کرد: در صورت دارا بودن هر کدام از علایم از جمله تب، بدن درد و سرفه از حضور در تجمعات خودداری کنند و از منزل خارج نشوند تا مانع انتقال بیماری به همشهریان دیگر شوند.
وی با اشاره به این‌که جلسه‌های برنامه‌ریزی برای نظارت بر هیات های مذهبی از مدت‌ها قبل آغاز شده است، گفت: تیم‌های نظارتی مرکز بهداشت همچنان با قوت پای کار هستند و طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی به کارشناسان محیط ابلاغ شده است.
مدیرگروه ارتقا سلامت مرکز بهداشت قم افزود: کارشناسان با حضور در مساجد، تکایا و هیات های مذهبی شیوه‌نامه‌های بهداشتی را ابلاغ می‌کنند؛ در صورتی که هیات یا مسجدی رعایت نکند در مرحله نخست تذکر، سپس اخطار و در نهایت با هماهنگی سازمان‌های مرتبط با متخلفان برخورد می‌شود.
وی با اشاره به این‌که سالمندان و افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند آسیب‌پذیر می‌باشند، تاکید کرد: همشهریان باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی جان خود و این افراد را از خطر ابتلا به کرونا و آسیب‌های آن حفظ نمایند.
قم از هفدهم تیرماه در فهرست مناطق زرد و نسبتا پرخطر و از ۳۱ تیرماه در فهرست مناطق نارنجی و پرخطر کرونایی کشور قرار گرفت.

  • نویسنده :
  • منبع :