19 دی: معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر قم با اشاره به اینکه در جریان سیل و آبگرفتگی اخیر در هشت روستای بخش مرکزی استان ۱۸۵ خانوار آسیب دیدند گفت: ۱۷۰ بسته ۷۲ ساعته غذایی، ۸۵۵ کنسر و برنج، ۸۴ تخته پتو و ۵۷۰ بسته خرمای یک کیلوگرمی بین آسیب دیدگان توزیع شد و ۲۵ مورد تخلیه آب نیز صورت گرفت.
امیر حسین علیمردانی روز دوشنبه در حاشیه بازدید تعدادی از خبرنگاران استان قم از محل حادثه سیل در روستای جعفرآباد دشت مسیله قم اظهار داشت: به‌دنبال دریافت هشدار سطح نارنجی آب‌وهوایی از سوی اداره‌کل هواشناسی، اقدام‌های لازم برای مقابله با بحران در دستور کار قرار گرفت.
وی با اشاره به وقوع وزش باد شدید و بارش‌های رگباری باران و رعد و برق در ساعت ۲۳:۳۶ پنجم مردادماه جاری در بخش مرکزی قم گفت: ۲۳ روستا با جمعیتی بالغ بر یک هزار و ۲۱۳ تَن تحت تاثیر این حادثه قرار گرفتند، که به ۶۴۶ تَن امداد رسانی شد.
معاون هلال احمر قم تصریح کرد: روستاهای جعفرآباد، علی آباد، مشک آباد، صیدآباد، باقرآباد، قنوات، مبارک‌آباد و جنت‌آباد هشت روستایی بودند که طی تماس تلفنی مردمی با سامانه ۱۱۲ مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر استان عملیات امداد در آنها انجام شد.
وی ادامه داد: بر اساس بررسی و گزارش تیم ارزیاب تجهیزات و نیروهای عملیاتی شامل ۱۷ پمپ لجن کش به منطقه اعزام و از ۲۰ منزل مسکونی و پنج معبر، آب تخلیه شد.
علیمردانی اسکان ۱۷۲ تَن را مورد توجه قرار داد و گفت: ۲ دستگاه آمبولانس، ۲ ست نجات، هشت کمکدار سبک، سه کمکدار سنگین و یک دستگاه اتوبوس از ۱۶ ناوگان لجستیکی و تجهیزات به‌کارگیری شده در این حادثه بود.
وی بیان داشت: ۱۹۳ نیروی امدادی شامل ۶۴ تیم عملیاتی سه نفره، ۱۵۳ نفر روز نیروی عملیاتی و همچنین ۴۰ نفر روز پرسنل نیز به خدمت گرفته شدند.
بخشدار بخش مرکزی نیز با ذکر این نکته که ۲ روستای جعفرآباد و صیدآباد بیشترین بارش و طوفان شدید را در این حادثه داشتند گفت: در میان روستاهای آسیب دیده، جعفرآباد بیش از همه متحمل خسارت شد.
محمد ملکیان ثابت با بیان امدادرسانی به‌موقع و سریع و توزیع پتو و اقلام مورد نیاز خاطرنشان کرد: پس از اسکان مردم و اهالی منطقه در مسجد، شرکت گاز نیز وارد عمل شد، و مقداری از لوله‌هایی که شکسته بود و فوران می‌کرد را به سرعت بست.
وی تخریب کامل ۴۰ تیر و ترانس برق را یادآور شد و با اشاره به نصب مجدد همه این تجهیزات در اسرع زمان ممکن بیان کرد: کمتر از ۴۸ ساعت مشکل قطعی آب نیز برطرف، و دیوارهایی که فروریخته بود هم با آوردن شن و ماسه توسط نیروهای جهادی بازسازی شد و هم‌ اکنون هیچ مشکل خاصی وجود ندارد.

  • نویسنده :
  • منبع :