19 دی: پایگاه تحلیلی آمریکایی «ریسپانسیبل استیت‌کرفت» (responsiblestatecraft)، در نوشتاری آورد: آمریکا به طور فزاینده ای به تحریم های اقتصادی رو آورده است تا نگرانی های امنیتی خود در ارتباط با روسیه و ایران را رفع کند، اما این تلاش های جداگانه به اتحاد، همدلی و همنوایی این دو کشور منجر شد.
این پایگاه تحلیل در ادامه این نوشتار ضمن اشاره به تاثیر تحریم ها بر ایران عنوان کرد: اما تحریم ها باعث مقاومت داخلی در برابر مذاکرات جاری شده و مانع از تلاش های دیپلماتیک برای محدود کردن برنامه هسته ای این کشور شده است.
به طور مشابه، تحریم ها علیه روسیه در ابتدا تولید ناخالص داخلی این کشور را کاهش داد، اما به مسکو انگیزه داد تا متحدان و بازارهای جدیدی بیابد و از اینرو قدرت قهری تحریم ها کاهش یافته و روابط کرملین با شرکای مایل به تضعیف تلاش های غرب برای منزوی کردن مسکو را افزایش داده است.
از اینرو، تحریم های جداگانه به طور ناخواسته به دو کشور روسیه و ایران انگیزه داده است تا همکاری امنیتی و اقتصادی شان را تقویت کنند.
این پایگاه تحلیلی این نوشتار را اینگونه ادامه داد: فشار آمریکا به جای آنکه جمهوری اسلامی را به زانو درآورد، قدرت سیاسی داخلی تندروهای تهران و حمایت عمومی از فعالیت های هسته ای این کشور را افزایش داد.
یافته های نظرسنجی مرکز مطالعات امنیتی و بین المللی دانشگاه مریلند در سال ۲۰۲۱ حاکی است که سه چهارم مردم ایران از فعالیت های هسته ای تهران حمایت می کنند.
نتیجه آنکه از وقتی تحریم ها دوباره از سرگرفته شد، ایران ذخایر اورانیوم پرغنایش را افزوده، توان غنی سازی اش برای دستیابی به سوخت بیشتر را بالا برده و مقام هایی را در تهران روی کار آورده که تمایل کمتری به مصالحه با واشنگتن دارند.
فضای سیاسی ایران و مقاومت فزاینده اش در برابر تحریم ها، فضایی برای بهره برداری روسیه از طریق همکاری دو جانبه و در زمینه انرژی، توافق روی یک مسیر مستقیم جدید تجاری و انتقال فناوری نظامی که تحریم ها را دور می زند و تلاش های آمریکا را در هر دو جبهه تضعیف می کند، ایجاد کرده است.
اما اندکی پس از تازه ترین دور مذاکرات بین آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان با ایران در وین، مسکو به اوکراین حمله کرد و آغاز یک بحران به ظاهر نامرتبط بین طرف های کلیدی برجام کلید خورد.
آمریکا سپس دست به اقدام بین المللی با حمایت ۴۰ کشور سراسر جهان زد تا تحریم های گسترده ای را علیه مسکو اعمال کند.
پس از گزش اولیه ناشی از تحریم ها، روسیه موفق شد اقتصاد خود را تثبیت کند، روبل در حال حاضر به ارزش قبل از تهاجم و درآمدهای نفتی مسکو نیز به همان زمان بازگشته است.
در ادامه این نوشتار آمده است: مسکو تلاش کرد از موقعیت خود در مذاکرات ایران و اهرم اقتصادی منطقه ای اش برای کاهش تاثیر تحریم های جدید علیه خود استفاده کند. روسیه خواستار تضمین های کتبی از آمریکا شد تا همکاری مسکو با ایران، تحت تاثیر تحریم هایی که روسیه به واسطه عملیات در اوکراین متحمل شد، قرار نگیرد.
شراکت با ایران نه تنها به روسیه برای مقابله با تحریم ها کمک می کند، بلکه همچنین منابع امنیتی مسکو را تامین می کند.
تهاجم نظامی روسیه علیه اوکراین، با تلفات فزاینده و ناتویی متحدتر، پرهزینه تر و با موفقیتی کمتر از آنچه پوتین پیش بینی کرده بود، از آب درآمد. در این میان، روسیه با کاهش لیست شرکای بالقوه خود، به تقویت مناسبات با کشورهای دیگری که منافع مشترک دارند، سوق می یابد.
اکنون تحولات اخیر دو کشور روسیه و ایران را در تیررس تحریم های آمریکا قرار داده است و هر دو به دنبال راه های جدیدی برای همکاری هستند که نظارت آمریکا و جامعه بین المللی را دور زند و اهرم فشار واشنگتن را در هر دو جبهه تضعیف کند.
همکاری نوظهور تهران و مسکو در ماه های اخیر نمود بیشتری یافته است. دو طرف چندی پیش توافقنامه ای برای توسعه همکاری در زمینه انرژی منعقد کردند.
ابعاد نظامی این مناسبات اکنون مشهودتر شده است، زمانی که در ماه گذشته میلادی ایران با ارائه پهپادهایی با قابلیت حمل سلاح به روسیه موافقت کرد.
شراکت تهران و مسکو براساس عزم متقابل برای مقابله با نفوذ غرب می تواند تهدیدهایی جدی برای منافع امنیتی آمریکا و غرب به ویژه در خاورمیانه ایجاد کند.
خطر اینجاست که تحریم هایی که واشنگتن به طور فزاینده ای برای مقابله با این تهدیدهای امنیتی اعمال کرده، ممکن است در واقع مسیرهای جدیدی ایجاد کند که به طور ناخواسته اهداف آتی را تضعیف کند.
  • نویسنده :
  • منبع :