19 دی: اقدام سازمان انرژی اتمی اجرای قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی است؛ بندی از مصوبه‌ای که اجرای آن ایران را به لحاظ مذاکراتی در موضع قدرت قرار داد و طرف‌های غربی را وادار به بازگشت به میز مذاکره کرد. به همین دلیل اجرای بخش‌هایی از این مصوبه تکمیل پازلی با هدف نهایی رفع تحریم‌هاست.
شب گذشته بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی از راه‌اندازی و تزریق گاز به سانتریفیوژهای جدید یا پیشرفته خبر داد. هرچند او گفت که این اقدام در راستای مصوبه مجلس در زمینه اقدامات راهبردی برای رفع تحریم‌ها است اما قرابت زمانی آن به تحریم‌هایی که آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده است کمی معنادار به نظر می‌رسد.
بهروز کمالوندی دوشنبه شب در گفت وگویی تلویزیونی گفت: «دستور راه اندازی صدها ماشین جدید سانتریفیوژ عصر امروز داده شد که متشکل از انواع ماشین پیشرفته IR۶ و IR۱ است.»
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: «این اقدام را در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ایران و رسیدن به حداقل میزان غنی‌سازی ۱۹۰ هزار سو انجام شده که کف نیاز کشور است. در این رابطه با آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع رسانی شده است.» 
همچنین روز گذشته، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که اسامی شرکت‌های جدیدی را به دلیل ارتباط با ایران در فهرست تحریم قرار داده است و معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا بعد از تحریم‌های یکجانبه این کشور علیه ایران، گفت: آمریکا تا زمان بازگشت ایران به برجام، به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه فروش نفت خام و محصولات پتروشیمی ایران ادامه می‌دهد.
در حالی که گمانه زنی‌ها و اظهاراتی در خصوص احتمال برگزاری دور جدید گفت‌وگوهای ایران با ۱+۴ در وین منتشر می‌شود، به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها با اعمال تحریم‌های جدید به دنبال اهرم‌سازی و افزایش توان چانی‌زنی خود هستند، اما واکنش و اقدام به موقع سازمان انرژی اتمی ایران، این تلاش آمریکا را خنثی کرده و آن را به بوم رنگی تبدیل کرد که به سمت خودشان برگردد.
طرف غربی همواره ثابت کرده است که در قبال هرگونه انفعال، زیاده‌خواهی را در پیش می‌گیرد و به دنبال فرار از تعهدات خود است و به همین دلیل تنها راه برای وادار کردن آنها برای بازگشت به تعهداتشان، مقابله به مثل و اعمال فشار است.
در اصل این اقدام اخیر که شب گذشته اعلام شد اجرای بندی از مصوبه مجلس شورای اسلامی است، مصوبه‌ای که اجرای آن ایران را به لحاظ مذاکراتی در موضع قدرت قرار داد و طرف‌های غربی را وادار به بازگشت به میز مذاکره کرد. به همین دلیل اجرای بخش‌هایی از این مصوبه تکمیل پازلی با هدف نهایی رفع تحریم‌ها است.
به نظر می‌رسد یک هماهنگی مناسب در دولت جه در حوره سیاسی و چه در حوزه فنی وجود دارد که برآیند تصمیمات و اقدامات مقوم جایگاه و موضع مذاکراتی کشور است. از طرفی برعکس و در نقطه مقابل، به ویژه آمریکا همچنان افتراق و اختلاف شدیدی حتی در درون هیات حاکمه این کشور وجود دارد که باعث شده است که دولت بایدن نتواند تصمیم به بازگشت به توافق بگیرد و کاهش محبوبیت بایدن در نظرسنجی‌ها مزید بر علت شده است و او را در نقطه ضعف قرار داده است.
از طرفی ورود جدی اروپا برای مذاکرات لغو تحریم‌ها، با تحریم‌های جدید آمریکا با ابهامات جدی روبرو شد و به نظر می‌رسد اروپا علیرغم میانجیگیری‌های خود اما نتوانسته است آمریکا را برای اجرای تعهدات برجامی‌اش قانع کند.
مهم‌ترین نکته این است که غرب باید بداند در صورت ادامه تحریم‌ها و عدم بازگشت به تعهدات باید هزینه آن را نیز بپردازد، ضمن آنکه تمام اقداماتی ایران به عنوان طرفی است که هنوز عضو برجام است و همه اقدامات هسته‌ای را اطلاع رسانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌دهد اما طرف دیگر همواره با نقض مفاد توافق قطعنامه ۲۲۳۱ رفتار غیرقانونی انجام می‌دهد.

  • نویسنده :
  • منبع :