19 دی: رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه بزرگ‌ترین مطالبه‌گری برای حفظ انقلاب، انسجام و حفظ وحدت ملی است، تأکید کرد: کدورت‌های سیاسی را باید کنار بگذاریم.
جمعی از اعضای مجمع پیروان امام و رهبری قم همچنین برخی از اعضای کانون هم‌اندیشی تعالی و توسعه استان قم و بنیاد قم پژوهی با آیت الله حسینی بوشهری، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و امام جمعه قم دیدار و گفتگو کردند.
آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در این دیدار پس از صحبت‌های تعدادی از افراد حاضر در جلسه ضمن تسلیت ماه محرم و ایام سوگواری امام حسین(ع)، گفت: با توجه به مشکلات و پیشنهادات مطرح شده که در دو سطح استانی و کشوری بیان شد، در این مجال کوتاه نمی‌تواند پاسخی درخور برایش مطرح شود. من آنچه که از خلاصه بیانات شما دریافتم می‌توانم در سه محور بدان بپردازم و امید است راهگشا باشد.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: محور اول دغدغه همه نیروهای مخلص انقلابی و مؤمن در زمین ماندن برخی شعارهای اصیل اولیه انقلاب است که متأسفانه بسیار رنج آور است. علیرغم آن همه جانفشانی و خون‌های پاکی که برای استقرار نظام جمهوری اسلامی ریخته شده است مع الاسف امروز در برخی موارد شاهد دور شدن از آن اهداف عالیه انقلاب هستیم و این خیانت بزرگی به حساب می‌آید. وظیفه همه ما در تمامی صنوف و اقشار جامعه این است که آستین همت بالا زده و دست در دست هم نهاده، کدورت‌ها و سلایق سیاسی را کنار بگذاریم و برای مطالبه گری اصول عالیه انقلاب که امام راحل عظیم الشأن(ره) برایمان به یادگار گذاشته است، اقدام کنیم.
وی افزود: رهبری بزرگوار انقلاب نیز همین مطالبه‌گری را توقع دارند تا مسئولان و مردم دوشادوش یکدیگر هم‌افزایی نشان دهند و درخت تنومند انقلاب اسلامی را از گزند تندبادهای خانمان برانداز مصون بدارند. امروز بزرگ‌ترین مطالبه گری برای حفظ انقلاب، انسجام و حفظ وحدت ملی است.
آیت الله حسینی بوشهری گفت: محور دوم صحبت‌های من خطاب به پژوهشگران عزیز در اتاق فکر استان قم است. ما نباید صرفاً فقط به پژوهش و تولید محتوا بپردازیم و از عملی نمودن آن در جامعه غافل بمانیم. هرچه قدر کتاب تولید شود و در کتابخانه نگهداری شود، سودی از آن به جامعه نمی‌رسد. مگر آنکه اثرات آن پژوهش‌ها و تحقیقات به‌طور عملی در متن جامعه نمود پیدا کند و محقق شود.
وی خاطرنشان کرد: البته بنده هم موافق با برخی شما هستم که اشاره شد نبایستی از به‌کارگیری رهنمودها و مطالعات و تحقیقات کارشناسانه اتاق فکر استان امتناع شود. بسیار موجب تأسف است که بجای استقبال از این راهکارها رویکردهای سیاسی برایمان اولویت همکاری باشد. این جفا در حق کشور و ملت است. برای هرکدام از این راهکارها ساعت‌ها زمان صرف شده است و رایگان در اختیار مدیران اجرایی قرار می‌گیرد ولی زمین می‌ماند و عملی نمی‌شود.

قم پسرفت فرهنگی دارد
امام جمعه قم با اشاره به مشکلات کشور و قم گفت: ما باید دائماً جامعه را رصد کنیم و نیازسنجی ما روزآمد باشد تا بتوانیم نگاه درستی به مشکلات جاری استان و کشور داشته باشیم.
وی با بیان اینکه شهر مقدس قم از دیرباز محور و شاخص نظام اسلامی محسوب می‌شده است، گفت: متأسفانه امروزه آنچه که در سطح شهر شاهد آن هستیم نشان از پسرفت فرهنگی دارد که اصلاً برازنده این شهر مقدس نیست. من یقین دارم اگر مسئولان دلسوزانه وقت بگذارند و در حل مسائل گوناگون همت گمارند این مقوله نیز به‌راحتی حل خواهد شد.
آیت الله حسینی بوشهری گفت: اوایل انقلاب ما شاهد اتحاد اقشار گوناگون مردم از روحانیون گرفته تا بازاریان و سایر اقشار بودیم ولی امروزه بی‌تفاوتی، یأس و غفلت آشکاری را میان مردم شاهدیم؛ البته این نارضایتی‌ها و گله‌مندی‌ها بجاست. وضعیت بد معیشتی مردم را ناراحت کرده است و موجب سرخوردگی و ناامیدی آنها از نظام می‌شود و این خسارت بزرگی است.
وی در پایان افزود: با توجه به فرارسیدن عاشورای حسینی(ع)، سفارش اکید بنده به همه شما آن است که از عاشورای حضرت حسین علیه‌السلام در هر لحظه و در هرسال درسی نو بیاموزیم. اکتفا کردن به ذکر مصائب اهل بیت علیهم السلام ما را از یادگیری درس‌های نورانی و سترگ آن بزرگواران باز می‌دارد. در حقیقت ما باید شعار «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» را بارها و بارها در زندگی باور داشته باشیم.
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: آنچه که می‌تواند در این شداید و سختی‌ها نجات بخش ما باشد سوار شدن بر کشتی نجات اباعبدالله الحسین(ع) است که به ما درس آزادگی و انسانیت داد و آموخت که زندگی با ذلت پشیزی ارزش ندارد و انسان هماره باید در راه حق و حقیقت گام بردارد. از خداوند بزرگ توفیق همه شما دلسوزان انقلاب و نظام را خواهانم.

برگزاری بیش از ۱۷۰ کرسی آزاد اندیشی
در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین علی بنایی، دبیرکل مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری قم ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری خامس آل عبا حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به ارائه گزارشی مختصر از فعالیت‌های مجمع و اتاق فکر استان قم پرداخت.
وی افزود: از سال ۱۳۷۶ که مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری تأسیس شده است، جلسات آن تاکنون به‌طور منظم در روزهای دوشنبه برگزار می‌شود.
حجت الاسلام بنایی افزود: از حدود ۵ سال پیش مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری، بیش از ۱۷۰ کرسی آزاد اندیشی برگزار کرده است که ما حصل آن پنج کتاب بوده است:
 ۱. آسیب شناسی جریان اصول‌گرایی.
۲ درآمدی بر فقه تحزب در نظام اسلامی.
۳. راهبردهای انقلاب اسلامی در دهه پنجم؛
۴. تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی.
۵. نظریه فرایندی انقلاب اسلامی که به‌زودی از این کتاب رونمایی خواهد شد.
۶ و ۷. کتاب‌های بنیادها و آرمان‌های انقلاب اسلامی و اخلاق سیاسی که در دست ویرایش قرار دارد.
وی با اشاره به نحوه شکل‌گیری اتاق فکر توسعه استان قم گفت: کانون توسعه و تعالی استان قم در سال ۸۹ پس از سفر پر خیر و برکت رهبری به قم صورت گرفت و با تشکیل ۱۲ کار گروه در موضوعات مختلف و مباحث مورد نیاز استان بیش از ۲۲۰ جلسه اصلی و صدها جلسه کارشناسی همچنان بکار خود ادامه می‌دهد و بنیاد قم پژوهی که از سال‌ها پیش تأسیس شده است تاکنون بیش از ۴۳۰ جلسه برگزار و قریب ۳۰ اثر در خصوص شهر قم با موضوعات گوناگون منتشر ساخته است.
دبیرکل مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری قم در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با امامان جمعه در خصوص ارتباطات مردمی ائمه جمعه با اقشار مختلف مردم، گفت: رفتار و سلوک آیت الله حسینی بوشهری مصداق بارز این بیانات است و همگان امید دارند ظرفیت و توانمندی‌های ایشان در حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی و عمرانی در دو سطح ملی و استانی مورد توجه و استفاده قرار گیرد.
پس از حجت الاسلام بنایی، برخی از اعضای مجمع هماهنگی و کانون هم‌اندیشی توسعه و تعالی استان قم به بیان دغدغه‌ها و مسائل مربوط به قم و کشور پرداختند.
اهم موضوعات در سه محور کلی مطرح شد بدین شرح است:
۱. نگرانی پیرامون انشقاق در گروه‌های وفادار به انقلاب و نبود همدلی و همراهی در پیشبرد اهداف کلان انقلاب و همسو نبودن برخی جریانات با سیاست‌های کلان کشور که می‌تواند خطر بالقوه‌ای برای وحدت و امنیت ملی کشور باشد؛ و از آیت حسینی بوشهری خواسته شد برای حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی و امید افزایی در بین جوانان با ابتکار عمل نسبت به خطر تفرقه و چند دستگی‌های موجود رهنمودهای عملی و اجرایی داشته باشند.
۲. تنگ‌نظری و برخوردهای سلیقه‌ای و سیاسی برخی مسئولین در بکارگیری نظرات راهبردی اتاق فکر توسعه و تعالی استان قم.
۳. افزایش سرمایه اجتماعی، ایجاد روحیه امید و نشاط به جامعه و همدلی و اتحاد مسئولان نظام در رده‌های مختلف، علیرغم سلایق سیاسی گوناگون برای رسیدن به اهداف عالیه انقلاب اسلامی.


  • نویسنده :
  • منبع :