سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۴۹۲ مورخه ۲۲ مردادماه ۱۴۰۱ با عنوان «مذاکره‌کنندگان و فراموشی افکار عمومی» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

از نکات برجسته در تفاوت مذاکره‌کنندگان هسته‌ای دولت سیزدهم با دولت قبل که به روحیات فردی مذاکره‌کنندگان برمی‌گردد، کم حرفی و ساکت بودن اعضای این دوره است تا جایی که قبل و بعد از هر مذاکره آن کس که افکار عمومی، حتی در داخلی ایران را شکل می‌دهد تیم مذاکره کننده ایران نیست بلکه این دیگران هستند که تحلیل‌ها و اطلاعات خود را به افکار عمومی تزریق می‌کنند.
بعد از آخرین دور مذاکرات کنونی باز هم سکوت تیم مذاکره کنندگان باعث شده بود که رسانه‌های ایران هریک به فراخور اطلاعاتی که داشتند و بعضاً متناقض هم بودند، مطالبی را منتشر کنند. یکی نوشت پاسخ منفی ایران به پیشنهاد اروپا، دیگری نوشت ایران پاسخ آمریکا را خواهد داد. برخی هم نوشتند، ایران در حال بررسی ارائه پاسخ است و ...
در خلال ناشی از عدم اطلاع‌رسانی درست و به موقع طبیعی است طرف‌های دیگر سعی کنند با نظرات و تحلیل‌های خود این خلأ را پر کرده و به افکار عمومی جهت دهند. در این میان فعال‌ترین عضو گروه مذاکره کننده میخائیل اولیانوف روسی است که دیروز هم سخنانی گفت که بازتاب زیادی داشت. او در یک نشست خبری گفت: متن سند احیای برجام تقریباً به طور کامل مورد توافق قرار گرفته است. نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی وین اظهار داشت: ایران تنها در چند کلمه از متن سؤالاتی را مطرح کرد و در مورد بقیه متن می‌توان گفت توافق صورت گرفته است.
از سوی دیگر وال استریت ژورنال در گزارشی از پیشنهادات اروپا برای احیای برجام و چگونگی پایان دادن به نگرانی‌های آژانس خبر داد.
این روزنامه همچنین ۲۴ مرداد را آخرین مهلت ایران برای پاسخ به اتحادیه اروپا عنوان کرد. با همه این‌ها تیم مذاکره کننده همچنان سکوت کرده است، سکوت...



  • نویسنده :
  • منبع :