19 دی: ده مسافر ایرانی که به تازگی قصد سفر به بلغارستان را داشتند در فرودگاه وارنا مورد بی احترامی و برخورد فیزیکی قرار گرفتند و با ممنوعیت ۵ ساله ورود به اروپا دیپورت شدند.

کشور بلغارستان در دوران قبل از کرونا هر ساله تعداد زیادی مسافر ایرانی جذب می‌کرد. مسافرانی که شهر وارنا را انتخاب می‌کردند تا بتوانند تاریخچه ویزاهایی که در پاسپورت شأن زده شده را معتبرتر کنند. به همین دلیل شاید بتوان گفت هدف ۵۰ درصد مسافران ایرانی به وارنا همین است چون ویزای معتبری دارد و پس از سفر به این کشور اتحادیه اروپا راحت‌تر می‌تواند ویزای شینگن صادر کند.

۲۹ هزار ایرانی به بلغارستان رفتند؛ هزار بلغاری به ایران آمدند

در سال ۹۷ کریستو پولنداکوف سفیر بلغارستان در ایران به خبرنگار مهر گفته بود: سال گذشته بیش از ٢٩ هزار نفر از اتباع ایرانی درخواست ویزا کردند که ٩۵ درصد آنها ویزای توریستی بوده است آمار امسال هم باید شبیه به سال گذشته بوده باشد.

سفیر بلغارستان در ایران همچنین در این مصاحبه درباره همکاری با ایران در توسعه گردشگری دو کشور نیز صحبت کرده و گفته بود: در نظر داریم تا فرصتهای گردشگری دو کشور را برای ایران و بلغارستان معرفی کنیم چون در حوزه گردشگری تجربه‌های زیادی به خصوص درباره آموزش داریم می‌توانیم در این باره نیز همکاری کنیم ما برای فرستادن گردشگران ایرانی به بلغارستان از شرکتهای توریستی ایرانی استفاده می‌کنیم که با آژانس‌های بلغاری مشارکت می‌کنند این ارتباط مستقیمی که آنها بین یکدیگر ایجاد می‌کنند به حضور بیشتر گردشگران کمک می‌کند.

در حال حاضر بعد از بازگشایی مرزها و آغاز سفرهای دوباره به این کشور؛ دو ایرلاین ایرانی هر هفته به وارنا مسافر می‌برند. در عین حال یکی از آژانس‌های مسافرتی مشهور در ایران حجم زیادی از این سفرها را هماهنگ می‌کند آن هم با یک کارگزار در شهر وارنا. اما این سفرها با اتفاقات ناخوشایندی رو به روست. مسافران ایرانی گزارش می‌دهند که در فرودگاه این کشور برخوردی با آنها می‌شود که برایشان عجیب است.

در تازه‌ترین اتفاق که هفته گذشته رخ داد. توری از کشور ایران با هماهنگی آژانس ایرانی که همیشه به این کشور تور برگزار می‌کند. راهی وارنا شد. مرتضی موسوی راهنمای گردشگری که خودش از مسافران حاضر در این تور بوده و البته آژانس مسافرتی نیز دارد و کارگزار کشورهای آفریقایی، آسیای شرقی و آمریکای جنوبی است این اتفاقات را روایت کرده و به خبرنگار مهر گفت: ما در ایران بابت گرفتن تور و حتی ویزا و انگشت نگاری هیچ مشکل خاصی نداشتیم. تور سفر را به قیمت ۳۰ میلیون تومان خریدیم. البته همان جا جلوی در سفارت بلغارستان می‌دیدیم که برخورد نامناسبی با متقاضیان می‌شود با این حال سفر انجام شد و به فرودگاه وارنا رسیده و حتی مهر ورود به کشور نیز در پاسپورت ما زده شد.

ضربه زدن به سینه افراد و تهدید با اسلحه

او ادامه داد: یک باره به ما گفتند به اتاقی بروید در آنجا فردی ایرانی در کنار پلیس فرودگاه نشسته و از افراد مصاحبه می‌گرفت. به من می‌گفت چرا لیوان تاشو داری. به مسافر دیگری گفت چرا موهایت را انقدر کوتاه زده‌ای. من متوجه شدم که حدود ۲۵ نفر منتظر مصاحبه هستند. از این تعداد افراد حدود ده نفر باقی ماندند با آنها مانند مسافران خطاکرده رفتار می‌شد. چندین ساعت در فرودگاه ماندیم. می‌خواستیم تعیین تکلیف شویم. اما پلیس فرودگاه برخورد نامناسبی با افراد داشت. به ما تنه می‌زدند و هل می‌دادند. حتی به سینه یکی از مسافران خانم ضربه‌ای وارد کردند و به عقب انداختند. در نهایت گفتند که پلیس مرزی تشخصی داده که دیپورت شوید. هواپیمای ایرانی را یک ساعت و نیم درحالی که پر از مسافر بود نگه داشتند تا ما سوار شدیم و با همان پرواز برگشتیم.

موسوی در ادامه گفت: پس از آمدن به ایران متوجه شدیم مهری که روی پاسپورت ما به عنوان مهر ورود زده شده دارای چهار خط است به این معنی که تا ۵ سال نیز نمی‌توانیم به اتحادیه اروپا برویم و ویزای شینگن بگیریم. فرد ایرانی که از ما مصاحبه می‌گرفت نیز همان کارگزار ایرانی بود که آژانس مسافرتی با آن همیشه کار می‌کرد. به آژانس مراجعه کردیم و گفتند که پول شما سوخت شده و ما دیگر کاری نمی‌توانیم انجام دهیم. به انجمن صنفی دفاتر مسافرتی و وزارت میراث فرهنگی نیز رفته و شکایت کردیم. ولی با این وجود هم دیگر نمی‌توانیم پول مان را پس بگیریم و هم اینکه شأن و شخصیت مان را لگدمال کردند و از طرفی به بهانه‌ای که نمی‌دانیم چیست دیپورت شده ایم.

علامت ممنوعیت سفر به کشورهای اتحادیه اروپا پس از مهر ورود به کشور بلغارستان

وی بیان کرد: ما قبل از سفر می‌دانستیم که نمی‌توان از وارنا به شهر دیگری رفت. حتی در قرارداد ما سفر به شهر دیگر هم تعریف نشده بود ضمن اینکه آنقدر سفر کرده بودیم که سابقه سفرمان را سفارت داشته و می دانسته که از سفر به ایران برمی گردیم. به همین دلیل هم ویزا گرفتیم اما با چنین برخوردهایی در فرودگاه مواجه شدیم.

زیبا فرزانه از دیگر مسافرانی بود که روز ۲۰ مرداد ماه از بلغارستان دیپورت شد. او هم به خبرنگار مهر گفت: من دیدم که پلیس فرودگاه بلغارستان دست به اسلحه یک زن و شوهر ایرانی را تهدید کرد و آنها را به عقب انداخت. من از آژانس دیگری تور را خریدم ودرحالی که باید ۳۰ میلیون تومان پول می‌پرداختم اما چون در اتاق سینگل باید اقامت می‌کردم از من ۴۵ میلیون تومان هزینه گرفتند.

سربندی نیز از مسافران دیگری بود که او هم از سفر به اروپا به مدت ۵ سال منع شده است او نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از برخورد فیزیکی، تهدید و رفتار نامحترمانه پلیس فرودگاه بلغارستان با مسافران ایرانی و مصاحبه کارگزار ایرانی با افراد خبر داد.

هشدار مسافرتی سفارت ایران در بلغارستان

حالا با گذشت یک هفته از این اتفاق سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان با توجه به برخی مشکلات به وجود آمده برای تعدادی از هموطنانی که اقدام به خرید تور وارنا از طریق آژانس‌های گردشگری کرده و با پروازهای چارتر ایرانی به وارنا سفر کرده اند، هشدار داده: ویزای گردشگری بلغارستان دریافتی از این طریق صرفاً مختص استفاده در شهر وارنا و در محدوده‌های در نظر گرفته شده از سوی تورگردان بوده و امکان استفاده از این ویزا برای سفر به دیگر شهرهای بلغارستان وجود ندارد؛ همچنین حسب مقررات موجود الزامی است کلیه مسافران محترم در بدو ورود و استقرار در هتل گذرنامه‌های خود را تحویل هتل کنند؛ در زمان مدت اقامت گذرنامه‌ها نزد هتل باقی می‌ماند و در پایان تور و هنگام بازگشت به کشور گذرنامه‌ها تحویل مسافران محترم می‌شود.

مجدداً تأکید می‌شود هموطنان گرامی از هرگونه رفتار مغایر با مقررات مذکور جداً خودداری کنند؛ بی اعتنایی به این مقررات پیگرد قانونی مقامات محل (بازداشت، اخراج و ممنوعیت ورود به بلغارستان و اتحادیه اروپا از ۳ تا ۵ سال) را به همراه خواهد داشت.