19 دی: مدیر حوزه‌های علمیه گفت: انتظار می‌رود دستگاه دیپلماسی در صحنه‌های حساس و مواقع ویژه و با نگاه به نیازها و مصالح کشور و انقلاب نقش آفرینی کند.
به گزارش مرکز خبر حوزه آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه با تسلیت ایام اسارت اهل بیت(ع) بیان داشت: دستگاه دیپلماسی دارای شرایط حساس و پرکاری است که با عنایت خداوند با جامعیت و نگاه کامل و درست، امید است از مسائل مطرح در جامعه به بهترین نحو عبور کند.
عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه بیان کرد: امروزه گفتمان انقلاب اسلامی در دنیا، نیازمند محتوایی است که عقلی و وحیانی و جامع و دقیق باشد و نیز جاذبه های حماسی و شور و نشاط انقلابی در آن محفوظ بماند، لذا دستگاه دیپلماسی در صورتی می تواند به رسالت خود عمل کند که درون‌مایه فکری و بنیادی از حیث گفتمان معرفتی، فلسفی، اندیشه الهی و دینی مستحکم و قوی بوده و دائما نوآوری داشته باشد.
اعرافی همچنین خاطرنشان ساخت: اتصال وزارت خارجه با بخش های فکری و معرفتی حوزه که محتوای لازم برای جلوگری گفتمان انقلاب اسلامی دنیا تأمین می کند یک ضرورت است، لذا غنای محتوایی و نرم افزاری دستگاه دیپلماسی نیازمند یک رابطه قوی با نهادی فکری و معرفتی افزون بر دانشگاه‌ها است و این غنای محتوایی لازمه تحقق ارتباط فایده دو سویه را در خود دارد.
مدیر حوزه های علمیه، گفت: غنای گفتمانی دینی معرفتی و نقش آفرینی حوزویان در سطوح مختلف، زمانی می‌تواند به خوبی عمل کند که به ابعاد مختلف سیاسی و بین المللی آگاه باشند، لذا این امر مهم نیاز به تعامل قوی و برداشتن گام های بلندی است.
وی خاطرنشان ساخت: درک جامع و درست از معادلات بین المللی بین حوزویان موجب ارتباط و اتصال قوی تر با دستگاه دیپلماسی خواهد شد تا به موجب آن گام‌های بزرگتر و کار جدی‌تری در زمینه تحقق دیپلماسی فکر دینی معرفتی داشته باشیم.
عضو خبرگان رهبری ابراز داشت: بر حسب کار در عرصه بین الملل می توانم بگویم، ما گردشگری را با حفظ معیارهای اسلامی و با فعالسازی دستگاه دیپلماسی جامعه المصطفی و سازمان فرهنگ می‌توانیم هدفمند کنیم، لذا در این راستا یک شبکه آرام بی سر و صدا برای جذب گردشگر زیارتی و فرهنگی در دنیا می توانیم جذب کنیم که این امر به برکات در نشر فرهنگ و عدم انزوا و مباحث راهبردی کشور کمک شایانی می‌کند که نیازمند توجه جدی دستگاه دیپلماسی به این امر مهم است.
اعرافی گفت: در حوزه علوم اسلامی شبکه تعریف شده ای در کشور وجود دارد، اما در بحث دانشگاهی نیازمند توجه جدی به این امر مهم هستیم همانطور که کشور ما به لحاظ کمبود جمعیت در دانشگاه‌ها هر روز شاهد خالی شدن هر چه بیشتر صندلی‌ها در دانشگاه‌ها است به سبب این امر می‌توانیم با یک نگاه و برنامه‌ریزی دقیق دانشجوی غیر ایرانی میلیونی البته اثر گزار در دنیا داشته باشیم که توجه به این امر مهم امروزه در عرصه بین الملل و تعاملات بین المللی مغفول مانده است.
مدیر حوزه های علمیه در ادامه خاطرنشان ساخت: اگر دستگاه‌های علمی دانشجوی غیر ایرانی را درست تربیت کند تا آخر هوادار این کشور خواهد بود، لذا توجه به مقوله جذب گردشگر و تربیت دانشجو با نگاه انقلاب اسلامی و تبیین اندیشه و مبانی اسلامی کار مهمی است که باید مورد توجه باشد و نیازمند سازکار دقیقی است.
وی گفت: حوزه علمیه همواره در عرصه علم روز در جهت پیشبرد هدف‌های متعالی خود تلاش می‌کند و نمونه آن اهتمام ،هوش مصنوعی است و در این امر ۵۰ تیم بزرگ دانشگاهی و حوزوی بصورت اجتهادی در این زمینه فعالیت می‌کنند و کاربست هوش مصنوعی در اجتهاد و مورد توجه قرار گرفته شده‌است و همچنین ۳۰ پایان نامه در رابطه با هوش مصنوعی نگارش شده‌است.
آیت الله اعرافی در ادامه ضمن تاکید بر توجه حوزه بر تعامل با ادیان و مذاهب ابراز داشت: در حوزه ادیان و مذاهب باید ظرفیت تعاملی حوزه به سبب همراهی وزارت خارجه افزایش یابد.
وی در پایان خاطرنشان ساخت: دستگاه دیپلماسی در راستای اهداف بین المللی خود می تواند از ظرفیت های بین الملل حوزه و فعالان در این عرصه با ارتباط جدی تری بهره بگیرد و می‌طلبد در عرصه رسانه و بین الملل با خبرگزاری حوزه که یک جهت رسمی است ارتباط مستمر و قوی داشته باشید.
کنعانی نیز در این دیدار با بیان فعالیت ها و جایگاه سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان ساخت: ارتباطات و رصد و تعامل با رسانه و پاسخگویی و تغذیه محتوایی رسانه ها در این پست سازمانی از اهداف این نهاد مهم می باشد که اساسا سخنگویی موضع حساسی است که می طلبد ادبیات مطابق با نیاز روز در آن استفاده شود، چرا که مباحثی که در این امر به کار گرفته می شود در مقام و جایگاه شخص نیست بلکه غالبا ادبیات نظام است.
وی در ادامه با بیان بهره گیری از ظرفیت رسانه‌ای حوزه علمیه خاطرنشان ساخت: همراهی و همکاری وازرت خارجه با حوزه علمیه برای ما اصالت و اهمیت دارد و تحقق این امور را امری مهم می دانیم، لذا وزارت خارجه در جهت پویایی و پیشبرد اهداف متعالی خود نیازمند بهره گیری از ظرفیت‌های بسیار حوزه در عرصه بین الملل و محتوایی دارد.
  • نویسنده :
  • منبع :