19 دی: معاون جهاد کشاورزی قم گفت: مجموع گوشت قرمز تولید شده در قم اعم از دام سبک و سنگین با احتساب گوشت قرمز حاصل از دام‌های حذفی ۲۹ هزار تن بوده و قم در جایگاه پانزدهم کشوری قرار دارد.

منصور دیان اردستانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تأمین غذا و امنیت غذایی جامعه یکی از مهمترین وظایف دولت هاست که این وظیفه در نظام جمهوری اسلامی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است. 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان داشت: در این راستا معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قم ضمن هماهنگی با سایر ادارات و معاونت‌ها و تشکل‌های مرتبط وظیفه برنامه ریزی و تأمین پروتئین مورد نیاز استان را بر عهده دارد و در این زمینه گام‌های مؤثری برداشته شد به گونه‌ای که امروز استان قم به عنوان یکی از قطب‌های دامپروری کشور مطرح است. 

وی با اشاره به ظرفیت‌های دامپروری استان قم ابراز داشت: تعداد ۲۴۸۶ واحد صنعتی و سنتی گوساله پروار بومی، دو رگ و اصیل با ظرفیت ۹۳ هزار رأس و با تولید گوشت قرمز ۲۰ هزار تن در سال در استان قم وجود دارد. 

دیان اردستانی ادامه داد: تعداد ۱۱۰۲ واحد صنعتی و سنتی گوسفند پروار با ظرفیت ۲۱۵ هزار رأس و با تولید ۸ هزار تن گوشت قرمز در سال از دیگر ظرفیت‌های بخش دامپروری استان قم است. 

تولید ۲۹ هزار تن گوشت قرمز در سال گذشته در قم 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قم عنوان داشت: جمع کل گوشت قرمز تولید شده در استان اعم از دام سبک و سنگین در سال ۱۴۰۰ با احتساب گوشت قرمز حاصل از دام‌های حذفی ۲۹ هزار تن بوده که ۳.۲ درصد از تولید گوشت قرمز کشور را دارا است و بر اساس همین آمار قم در جایگاه پانزدهم کشوری قرار دارد. 

وی همچنین بیان داشت: تعداد ۱۲۶۷ واحد صنعتی و سنتی گاو شیری با ظرفیت ۳۲۰۰۰ رأس دام مولد و با تولید ۱۵۸ هزار تن شیر؛ ۴/۱ درصد از سهم تولید کشور را دارا بوده و استان در این بخش نیز در جایگاه ۲۲ کشور است. 

دیان اردستانی اضافه کرد: در زمینه گوسفند داشتی ۱۵۱۵ واحد سنتی و صنعتی با ظرفیت ۲۵۵ هزار رأس میش مولد و تولید ۴۰۰ هزار رأس بره در سال در استان قم فعال است. 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قم تصریح کرد: درمجموع استان قم با تولید ۳۲۴ هزار تن محصولات دام و طیور، ۲ درصد از سهم تولید کشور را دار بوده ودر جایگاه چهاردهم کشوری قرار دارد. 

وی با اشاره به برنامه ریزی و پیگیری تکمیل و نگهداری از مجتمع‌های دامپروری استان قم ابراز داشت: استان قم در راستای اجرای سیاست انتقال دامداری‌های موجود در محدوده شهری به خارج از شهر نسبت به مکان یابی، برنامه ریزی و احداث چندین مجتمع دامپروری اقدام کرده که تا پایان سال ۱۴۰۰، پنج مجتمع گاو شیری، دو مجتمع گوساله پرواری و یک مجتمع گوسفند پرواری احداث شده است که برنامه ریزی جهت تکمیل و رفع نواقص و مشکلات این مجتمع‌ها یکی از چالش‌های مجموعه معاونت می‌باشد. 

اجرای طرح پلاک کوبی و هویت گذاری دام در استان قم

وی به اجرای طرح پلاک کوبی و هویت گذاری دام در استان قم نیز اشاره کرد و ابراز داشت: این پروژه از سال ۱۳۹۸ همزمان با کل کشور در استان شروع شد و محدوده جغرافیایی اجرای این پروژه تمامی دامداری‌های سطح استان می‌باشد که با مشارکت اداره کل دامپزشکی استان، اتحادیه دامداران استان، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان، اداره امور عشایر استان و صندوق بیمه محصولات کشاورزی اجرا می‌شود. 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: از ابتدای اجرای طرح تاکنون تعداد ۹۲ هزار رأس گاو و گوساله، ۵۳۵ هزار رأس گوسفند و بره، ۴۹ هزار رأس بز و بزغاله، ۱۸۵۴ نفر شتر و ۵۶ رأس اسب در استان پلاک کوبی و هویت گذاری شده‌اند، با توجه به زاد و ولد و نقل و انتقال دام، پروژه مستمر بوده و تعداد دام سالیانه افزایش می‌یابد، 

دیان اردستانی به ایجاد کشتارگاه بزرگ صنعتی دام در استان قم نیز اشاره کرد و بیان داشت: به دلیل واقع شدن کشتارگاه دام موجود در حوزه خدمات شهری و ایجاد مشکلات بهداشتی و زیست محیطی برای جمعیت شهرنشین و عدم وجود یک کشتارگاه صنعتی دام در استان؛ احداث یک کشتارگاه مدرن و صنعتی دام در استان ضروری به نظر می‌رسید که این مهم با برنامه ریزی و مکان یابی این معاونت و با تخصیص ۲۰ میلیارد ریال از اعتبارات سفر مقام معظم رهبری و اختصاص ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات و با مشارکت بخش خصوصی به ظرفیت ۱۰۰۰ رأس گوسفند و ۱۰۰ رأس گوساله و اشتغالزایی ۱۰۰ نفر در یک شیفت کاری در منطقه جاده گازران احداث و به بهره برداری کامل رسید.

اجرای برنامه اصلاح نژاد و بهبود مدیریت گاو شیری و گوسفندی در قم 

وی در خصوص طرح‌های اصلاح نژاد و بهبود مدیریت گاو شیری و گوسفند نیز عنوان داشت: هدف از اجرای این طرح بالا بردن میزان تولید شیر خام و گوشت قرمز با انجام عملیات اصلاح نژاد و آمیخته گری در بین گله‌های گاو شیری و گوسفند داشتی استان می‌باشد. 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان داشت: در این راستا بیش از ۲۰ هزار دز اسپرم داخلی و خارجی از طریق بخش خصوصی به دامداران استان تخصیص یافته است. همچنین به منظور دستیابی به اهداف طرح، عملیات ثبت مشخصات ورکورد گیری، در بیش از ۱۸۵ گله گاو شیری با ظرفیت ۲۶۰۰۰ رأس انجام گرفته است. 

دیان اردستانی ادامه داد: همچنین در راستای افزایش تولید نسبت به آمیخته گری دام سبک (گوسفند و بز) استان با نژادهای سانن، آلپاین، رومانف و کرکی در قالب پروژه آمیخته گری کنترل شده اقدام شده است. 

توزیع ۱۳۰ هزار تن کنسانتره یارانه دار بین دامداران استان قم 

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح بهبود تغذیه و جایگاه دام گفت: این معاونت با هدف تنظیم بازار و تأمین نیاز غذایی دام استان با همکاری اتحادیه دامداران، کارخانجات خوراک دام استان و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی اقدام به برنامه ریزی و نظارت بر تولید و توزیع بیش از ۱۳۰ هزار تن کنسانتره یارانه دار بین دامداران کرده است. همچنین با ارائه تسهیلات توسعه بخش کشاورزی و با استفاده از نظرات کارشناسان بیش از ۱۵۰ واحد دامداری روستایی را بهسازی نموده است. 

دیان اردستانی در خصوص ساماندهی دام‌ها در استان قم نیز عنوان داشت: در این پروژه بیش از ۲۱۰۰ واحد دامداری صنعتی استان مورد پایش قرار گرفته و نسبت به شناسایی و تفکیک واحدهای فعال و غیر فعال اقدام شده است همچنین سعی شده با ارائه نظرات کارشناسی و برنامه ریزی واحدهای نیمه فعال و غیر فعال به چرخه تولید برگردند. 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قم تعیین قیمت تمام شده محصولات زیر بخش دام و طیور استان و پیگیری‌های مکرر جهت تصویب قیمت این محصولات در راستای حمایت از تولیدکنندگان این بخش و استمرار تولید و تضمین امنیت غذایی جامعه، تکریم ارباب رجوع در سال ۱۴۰۰ به تعداد ۴۰۰۰ نفر، نظارت بر تولید کارخانجات خوراک دام، کنترل جوجه ریزی از دیگر برنامه‌های معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قم است.

  • نویسنده :
  • منبع :