19 دی: استاندار قم گفت: مقرر شد که فرودگاه قم و مونوریل تکمیل شود و هم اکنون در سیر برنامه تأمین منابع در دولت قرار گرفته است و تلاش می‌شود فرودگاه در دوره اول این دولت به بهره برداری رسد.
سید محمد تقی شاهچراغی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اظهار داشت: در طی نه ماه اخیر که مسئولیت استانداری قم را پذیرفتیم شاهد همراهی و مشارکت خوب مدیران استانی، مسئولان کشوری و مردم قم بودیم و این همراهی‌ها روز به روز افزون‌تر می‌شود.
استاندار قم گفت: ما میراث دار مشکلاتی از گذشته بودیم که البته خدماتی در دولت‌های گذشته نیز صورت گرفته است.
شاهچراغی گفت: دولت مردمی در عرصه میدان و عمل تبلور پیدا می‌کنیم و در این مدت شاهد سفر رئیس جمهور به استان قم بودیم و از ابتدا نیز به دنبال این هدف بودیم تا با حضور در میدان بتوانیم گام‌هایی در راستای گره گشایی از مشکلات مردم برداریم.
وی عنوان داشت: تلاش شده تا ۱۴۲ مصوبه هیئت دولت در سفر به قم و دیگر مصوبات استانداری در طی این مدت به مرحله اجرا برسد و با ایجاد دبیرخانه‌ای کلیه مصوبات رصد و دنبال می‌شود.
استاندار قم ابراز داشت: مسائل اصلی استان در سفر رئیس جمهور به قم دنبال شد و تلاش می‌شود در راستای سفر دور دوم رئیس جمهور مشکلاتی که در دور اول مغفول مانده طرح و مورد پیگیری قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در طی نه ماه اخیر بیش از ۱۰۰ سفر برای پیگیری مصوبات به تهران داشتیم تا مصوبات سفر اجرایی شود افزود: امروز عمده مصوبات سفر در مرحله اجرا است و کلیه اقدامات در راستای توسعه و پیشرفت استان است.
پیگیری ۱۴۲ مصوبه سفر رئیس جمهور به قم
شاهچراغی عنوان داشت: ۱۴۲ مصوبه سفر رئیس جمهور به قم مورد پیگیری قرار گرفته و ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در قالب ۱۸۱ پروژه با ۴۶۰۰ نفر اشتغال آفرینی خواهیم داشت.
استاندار قم تاکید کرد: تلاش شده که از حل مشکلات کوچک مردم در محلات تا مشکلات کلان شهری در این مدت پیگیری شود.
وی افزود: ۲ هزار ۲۰۰ میلیارد تومان برای سفر رئیس جمهوری اختصاصی یافته است که تا سه ماهه ابتدایی سال آینده همه این اعتبارات جذب خواهد شد.
شاهچراغی بیان داشت: در هفته گذشته معاون اجرایی رئیس جمهور سفری به قم داشتند و مصوبات شاخص سفر رئیس جمهور به قم مورد پیگیری قرار گرفت و این هفته نیز سفری به قم خواهند داشت.
استاندار قم عنوان داشت: پروژه‌هایی همانند فرودگاه، مونوریل، مترو، محدوده چهل اختران، محدوده اطراف حرم مطهر، سکونتگاه‌های غیر رسمی از جمله پروژه‌های است که در شهر قم ده‌ها سال ناتمام مانده بودند و بر اساس تصمیماتی که در سفر رئیس جمهور به قم گرفته شد در این دوره به سرانجام می رسند.
وی به موضوع جمع آوری ریل‌های متروکه شهر قم اشاره کرد و گفت: در این زمینه مردم انتظاراتی داشتند و در نهایت توافق شد که شهرداری متولی موضوع اجرای طرح جمع آوری و جایگزین ریل‌های متروکه شود و در این زمینه مقدمات و توافقات لازم با راه آهن و ریاست جمهوری صورت گرفت.
شاهچراغی به موضوع مسکن استان قم نیز اشاره کرد و گفت: مسکن از جمله وعده‌های اصلی دولت به مردم است که در قالب طرح ملی نهضت مسکن اقدامات خوبی در حال انجام است.
آخرین وضعیت اقدامات صورت گرفته دولت در حوزه مسکن در قم
استاندار قم بیان داشت: تعداد ۱۲۸ هزار نفر در استان قم برای مسکن ثبت نام کردند که تاکنون ۹۲ هزار نفر از آنان واجد شرایط شناخته شدند که هم شامل متأهلین و هم مجردان می‌شوند.
وی ادامه داد: امروز در قم ۴۸۰۰ واحد مسکونی در قالب این طرح در دست اجرا است که از ده درصد تا ۹۰ درصد پیشرفت داشته که عمده آن در پردیسان است و تلاش می‌شود تا کسانی که در بافت فرسوده نیز هستند برای بازسازی و بهسازی منازل کمک‌های خوبی ارائه شود.
شاهچراغی با اشاره به الحاق زمین‌های ۵۶۰ هکتاری به محدوده شهر قم گفت: در این محدوده با کاری شبانه روزی طرحی متناسب با نیازهای ساکنین تهیه شد و ۱۵ محله برای این منطقه پیش بینی و دسترسی مردم برای بخش‌های مختلف خدماتی، رفاهی و فرهنگی دیده و عرض معابر نیز بیش از ۱۵ متر طراحی شده است تا مشکلاتی که در سایر طرح‌های مسکن سازی در پردیسان داشتیم تکرار نشود.
هزار نفر در منطقه ۵۶۰ هکتاری پردیسان اسکان داده می‌شوند
استاندار قم اضافه کرد: ۳۲ تا ۳۵ هزار نفر در منطقه ۵۶۰ هکتاری پردیسان اسکان داده می‌شوند و قرار بود در این منطقه بلوک‌ها ۹ تا ۱۲ طبقه باشد که با اصرار استان به ۵ طبقه کاهش یافت.
وی در خصوص احداث کارخانه چادر مشکی در قم بیان داشت :۳۲ میلیون دلار ارز از صندوق توسعه به بانک عامل اختصاص یافت و این کارخانه امروز در حال ساخت سوله و تجهیز است.
فرودگاه قم و مونوریل اجرایی و تکمیل شود
شاهچراغی بیان داشت: جمع بندی نظر دولت که همراه با نظر مردم و بزرگان این شهر است مقرر شد که فرودگاه قم و مونوریل اجرایی و تکمیل شود و هم اکنون در سیر برنامه تأمین منابع در دولت قرار گرفته است و تلاش می‌شود فرودگاه در دوره اول این دولت به بهره برداری برسد.
استاندار قم همچنین افزود: دولت آماده تکمیل فرودگاه قم است و در جلسه‌ای با یک شرکت خصوصی و داخلی در این زمینه گفتگوهایی صورت گرفته است و از خارج کشور نیز پیشنهادی برای تکمیل این پروژه وجود دارد.
استاندار قم با اشاره به برنامه‌های استان در راستای میزبانی از زائران اربعین حسینی در قم اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم این روزهای استان بحث اربعین حسینی است و شهر مقدس قم به دلیل زیارتی بودن در داخل و خارج از کشور همواره مورد توجه شیعیان است.
وی افزود: از دو ماه گذشته ستاد مردمی اربعین قم فعال شده که چند بحث در شهر قم و کشور عراق را دنبال می‌کنیم.
استقرار تعداد ۱۴۵ موکب از قم در عراق و شهر کربلا و ۵ موکب قمی در مهران
شاهچراغی عنوان داشت: استان قم بعد از تهران بیشترین موکب را در ایام اربعین حسینی در عراق دارد و در این زمینه جایگاه دوم کشوری را داراست.
استاندار قم اضافه کرد: تعداد ۱۴۵ موکب از قم در عراق و شهر کربلا و ۵ موکب قمی در مهران به زائران اربعین حسینی خدمت رسانی می‌کنند.
وی عنوان داشت: در سال‌های گذشته زائران زیادی در زمان رفت و برگشت به عراق در شهر قم حضور می‌یافتند و در این سال‌ها ستاد مردمی اربعین در قم شکل گرفت و خدماتی ارائه شد و استانداری نیز به این امر کمک کرده و خواهد کرد.
استاندار قم افزود: با توجه به پیش بینی افزایش تعداد زائران اربعین حسینی در قم برای اینکه شرایط مناسبی برای آنان فراهم شود محوریت اسکان و پذیرایی در مسجد جمکران قرار داده شد.
شاهچراغی ادامه داد: ۲۵ روز برنامه قطعی برای میزبانی از زائران اربعین در قم پیش بینی شده است که از ۸ شهریور خدمات دهی آغاز می‌شود و در این راستا آسیب شناسی های دوره‌های قبل نیز صورت گرفته و همه شرایط برای خدمات دهی مطلوب به زائران اربعین در قم فراهم است.
وی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود در ایام اربعین زائران ایرانی در شهر قم توقف ۲۴ ساعته و زائران خارجی سه شبانه روز در قم حضور داشته باشند و تلاش می‌شود میزبانی خوبی از زائران سیدالشهدا داشته باشیم.
استاندار قم در پاسخ به سوالی در خصوص باز پس گیری زمین‌ها واگذار شده به مؤسسات ابراز داشت: طرف حساب این زمین‌ها سازمان ملی مسکن است و دولت در این زمینه نقش تسهیل گری دارد.
نماینده عالی دولت در قم گفت: ظاهراً اواخر دولت قبل این موضوع به دستگاه قضائی رفته بود و جلسات مختلفی برگزار شد که مباحث حقوقی خودش را دارد.
وی افزود: برخی از زمین‌ها حکم گرفته و دیوارکشی‌ها تخریب شده است و در این زمینه پیگیری‌ها در حال انجام است و پیشنهاد دادیم فارغ از کار حقوقی، لکه گذاری در این مناطق صورت گیرد و در این زمینه مماشاتی با هیچ نهادی نداریم و اصرار ما این است که با توجه به مصوبات سفر دولت و مبتنی بر قانون سازمان ملی مسکن و راه و شهرسازی در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.
میزان ورودی اتباع به استان قم نسبت به استان‌های دیگر چشمگیر نیست
شاهچراغی در خصوص حضور اتباع جدید به استان قم پس از استقرار طالبان بیان داشت: بعد از استقرار طالبان در افغانستان خیز جدید از ورود اتباع به کشور رخ داد که البته میزان ورودی اتباع به استان قم نسبت به استان‌های دیگر چشمگیر نیست.
وی عنوان داشت: افرادی که به قم آمدند در حال دریافت کد هستند و در ادامه در سطح کلان تصمیم گرفته شد حضور افرادی که غیر قانونی بوده است و نیازی به حضور آنان نیست بازگرداننده شوند که البته این اقدامات روزانه توسط نهادهای مسئول در حال انجام است.
استاندار قم در خصوص مصوبه احیای دریاچه نمک در سفر ربیس جمهور به قم گفت: جلسه‌ای در سطح معاونان وزرا در این زمینه در تهران تشکیل شد و سازمان‌های مربوطه نظراتی داشتند و به همین دلیل کارگروهی با عضویت دستگاه‌های مسئول مختلف در این زمینه تشکیل شده تا راه‌های احیا و فراهم آوردن دسترسی برای استفاده از دریاچه نمک پیش بینی شود.
ماجرای اختصاص زمین‌های شهرک قدس قم به نیروهای مسلح و برخی نهادها
شاهچراغی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اختصاص زمین‌های شهرک قدس به نیروهای مسلح و برخی نهادها گفت: واگذاری زمین‌ها انتهای شهرک قدس قم در سال ۹۳ طی تفاهم نامه‌ای بین سپاه و راه و شهرسازی رخ می‌دهد و مشاوری در این زمینه گرفته می‌شود و تا سال ۹۶ طرحی جانمایی واحدهای مسکونی آماده می‌شود.
وی ادامه داد: با توافق انجام شده بین وزارت دفاع و وزارت راه و شهرسازی این زمین‌ها متری شش و نیم میلیون تومان در زمان خود کارشناسان و قیمت گذاری و در واقع زمین به صورت آزاد خریداری شد.
استاندار قم گفت: ساخت ۵ هزار واحد در این منطقه پیش بینی شده است و سال ۹۸ توافق نهایی انجام شد و این زمین هیچ ارتباطی به طرح نهضت ملی مسکن ندارد و در دولت قبل واگذار شده است و یک ماه پیش نیز راه و شهرسازی ۱۰۰ میلیارد تومان بابت بخشی از واگذاری‌ها دریافت کرده است.
شاهچراغی افزود: ایثارگران و دستگاه‌های دیگر نیز در منطقه زمین دارند و برای خبرنگاران نیز این آمادگی وجود دارد تا در قالب تعاونی اقداماتی برای خانه دار شدن آنان صورت گیرد.
نماینده عالی دولت در قم در خصوص عملکرد مدیران نیز گفت: مورد داریم که مدیر را به واسطه نحوه اجرا و عمل جابجا کردیم و ترک فعل‌های نیز در دولت گذشته صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: ۵۳ پرونده در کشوی میز اتاقی در استانداری یک سال معطل امضا بود که این مصادیق به دستگاه قضائی انتقال داده شد و نمونه ترک فعل مدیران است.

  • نویسنده :
  • منبع :