19 دی: شهر مقدس قم در سالروز شهادت چهارمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام سجاد (ع) غرق در عزا و ماتم شد.
شیفتگان خاندان عصمت و طهارت (ع) دراین روز غمبار با برپایی آیین های سوگواری،‌ عشق و علاقه خود را به چهارمین امام معصوم نشان دادند.
حرم مطهر و صحن‌های بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س)سیاهپوش شده و نوای نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی در سوگ شهادت حضرت امام زین العابدین(ع)‌ به گوش می‌رسد.
گروهی از شیفتگان خاندان عصمت و طهارت (ع) نیز با حضور در حرم مطهر حضرت معصومه (س)، ضمن زیارت و دعا و نیایش، این روز غمبار را به کریمه اهل بیت(س) تسلیت گفتند.
مسجد مقدس جمکران، بقعه های متبرک امامزادگان(ع)، سر در مسجدها، حسینیه ها، تکیه ها، بیوت مراجع، اماکن و مغازه‌های قم سیاهپوش شده و ارادتمندان اهل‌بیت عصمت و طهارت با نصب پارچه‌نوشته‌هایی در خیابان‌ها و معابر سالروز شهادت  امام سجاد (ع)‌را تسلیت گفتند.
مسلمانان غیرایرانی مقیم قم نیز با برگزاری آیین‌های عزاداری به چهارمین امام شیعیان حضرت علی بن الحسین(ع) ادای احترام کردند.
امام علی بن الحسین(ع) در پنجم شعبان سال ۳۸ هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود و سال‌های  پایانی زندگی حضرت علی(ع)، جد بزرگوار خویش را درک کرد و به مدت ۲۳ سال از سرچشمه دانش امام حسین(ع) بهره‌مند شدند.
آن حضرت به دلیل پاسخ دقیق به هر پرسش و فزونی عبادت و نیایش، سرور و زینت بخش عبادت کنندگان نام گرفتند. 
ایشان دارای فضیلت‌هایی همچون شجاعت، ظلم ستیزی، عفو و گذشت بود و لقب‌هایی چون زین العابدین، سجاد سیدالعابدین، زین الصالحین، وارث علم النبیین، وصی الوصیین و غیره داشتند.
امام سجاد(ع)‌ با بهره بردن از زبان دعا و خطابه، به ارشاد و راهنمایی مردم می‌پرداختند و حاصل اندیشه‌های معرفت شناسانه وی در قالب نیایش و دعا در کتاب "صحیفه سجادیه" گردآوری شد. کتابی که اینک رهگشای بسیاری از پیروان راه حق در مسیر رسیدن به سعادت حقیقی است.
آن حضرت به دلیل بیماری نتوانستند در حماسه عاشورا حضور یابند، اما با وجود چنین شرایطی نیز به دفاع از حقانیت اسلام پرداختند.
ایشان پس از شهادت امام حسین(ع) و با برعهده گرفتن پیشوایی شیعیان جهان، در رساندن پیام حماسه عاشورا به جهانیان بسیار کوشیدند و با خواندن خطبه‌هایی مشهور و کوبنده در برابر یزیدیان در رسوا ساختن دشمنان و دفاع از خاندان اهل بیت(ع)، نقش بسیار مهمی را ایفا کردند.
سرانجام امام سجاد(ع) در سال ۹۵ هجری قمری به دستور هشام بن عبدالملک در مدینه مسموم و به شهادت رسیدند. پیکر مطهر ایشان در قبرستان بقیع در کنار عموی بزرگوارشان، امام حسن مجتبی(ع) به خاک سپرده شد.

  • نویسنده : محمد مهدی سلیمانی
  • منبع :