19 دی: رئیس کل بانک مرکزی از انتشار اوراق ارزی در سال جاری خبر داد و گفت: رمز ریال به‌صورت آزمایشی آخر شهریورماه اجرایی و عرضه می‌شود.
«علی صالح‌آبادی» در حاشیه مراسم رونمایی از رونمایی از سامانه محچک در خصوص انتشار اوراق ارزی اظهار کرد: اوراق ارزی در هیات عامل بانک مرکزی تصویب شده و منتظر هستیم که درخواست‌ها به بانک مرکزی ارائه شود.
وی افزود: چند درخواست در حال بررسی است که مجوز می‌دهیم و امسال حتماً اوراق ارزی منتشر می‌شود.
نظر خود را در مورد طرح بانک مرکزی مجلس ارائه کردیم
رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران در مجلس، گفت: این طرحی است که نمایندگان تهیه کردند و ما هم به‌عنوان بانک مرکزی نظرات خود را ارائه کردیم.
وی ادامه داد: بخشی از نظرات بانک مرکزی در طرح بانکداری مجلس اعمال شده و نیازمند اصلاحاتی است. ما پیشنهادات خود را ارائه کردیم و چنانچه اعمال شود، اقتدار خوبی به بانک مرکزی می‌دهد.
صالح‌آبادی درباره رمز ریال نیز بیان کرد: رمز ریال بانک مرکزی به‌صورت آزمایشی آخر شهریور اجرا می‌شود.
بر اساس این گزارش، امروز در آستانه آغاز هفته دولت، «سامانه محچک» یکی از مهم‌ترین سامانه‌های شبکه بانکی کشور با حضور رئیس کل بانک مرکزی و مقامات مختلف رونمایی شد.
روش کار سامانه محچک بدین صورت است که پس از غیر قابل پرداخت بودن یا کسری مبلغ چک، اطلاعات چک برگشتی توسط بانک یا موسسه اعتباری در سامانه یکپارچه بانک مرکزی (سماچک) ثبت و کد رهگیری دریافت می‌شود. پس از گذشت ۲۴ ساعت از ثبت اطلاعات و در صورت عدم رفع سوءاثر چک، مراتب به سامانه محچک اعلام می‌شود. سامانه محچک موجودی تمام حساب‌های صادرکننده و امضاکنندگان چک را از شبکه بانکی استعلام کرده و بر اساس موجودی استعلام شده، عملیات مسدودسازی وجوه حساب‌ها به میزان کسری مبلغ چک بر اساس اولویت مشخص شده برای حساب‌ها انجام می‌دهد. 
در صورت ثبت رفع سوءاثر چک برگشتی در سامانه سماچک نیز، فرایند رفع مسدودی تمام وجوه مسدود شده توسط سامانه محچک آغاز می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :