سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۵۰۳ مورخه دوم شهریورماه ۱۴۰۱ با عنوان «توپ برجام در زمین آمریکا» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

این روزها بعد از پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا که با شروطی همراه بود و جوزپ بورل آن‌ها را معقول توصیف کرد اکنون بعد از مدت‌ها توپ در میدان آمریکا افتاده و اکنون همه منتظرند. ببینند آمریکایی که تا دیروز از پیشنهاد اتحادیه اروپا حمایت می‌کرد، آیا در ادعایش صادق است.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی دو روز متوالی، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۲۲ و ۲۳ اوت در اظهارنظرهایی جداگانه اعلام کرد که جهان منتظر پاسخ آمریکا است. آقای بورل ابتدا روز دوشنبه با اشاره به اینکه پاسخ ایران به طرح اتحادیه اروپا «معقول» بوده، یادآور شد که قرار بوده مذاکراتی در پایان هفته گذشته میان طرفین در وین برگزار شود که به دلیل عدم دریافت پاسخ آمریکا این نشست برگزار نشده است.
او که با تلویزیون ملی اسپانیا گفتگو می‌کرد همچنین افزود: «من هنوز پاسخی از سوی ایالات متحده [به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا] دریافت نکرده‌ام، ولی انتظار داریم طی هفته جاری این پاسخ را دریافت کنیم».
این موضوع به ویژه از آن جهت حائز اهمیت است که بورل دقیقاً یک روز پس از گفتگوی تلفنی سران کشورهای آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان در خصوص برجام مطرح کرد
این اتفاق باعث شد تا پس از ماه‌ها انزوای ایران در جریان مذاکرات احیای برجام، برای نخستین بار از زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، توپ در زمین واشنگتن قرار گیرد. در حالی‌که در ماه‌های اخیر کشورهای جهان همواره ایران را به تعلل، تأخیر و کشتن وقت برای ارائه پاسخ و از سر گیری مذاکرات متهم می‌کردند، این نخستین بار است که در طول ماه‌های اخیر، جهان نه منتظر پاسخ تهران که در انتظار جواب واشنگتن نشسته است.
  • نویسنده :
  • منبع :