19 دی: معاون گردشگری گفت:‌ طرح مجلس درباره «توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور» رویکرد حمایتی نداشته و تصویب نهایی و ابلاغ آن، موجب افزایش قابل ملاحظه تعرفه‌های این بخش شده است.
به گزارش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی‌اصغر شالبافیان با بیان این‌که وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به محض اطلاع از این طرح، مکاتبات و رایزنی‌های خود را با هدف حمایت از صنعت گردشگری آغاز کرده است، یادآور شد: صنعت گردشگری در سال‌های اخیر از بحران‌های متعددِ اثرگذار بر این صنعت، آسیب‌های زیادی را متحمل شده است و به‌ویژه در دوران شیوع ویروس کرونا و استمرار شرایط پاندومی، تاب‌آوری این صنعت و کسب‌وکارهای فعال در آن به شدت کاهش یافته است.
او بیان کرد: با توجه به این‌که صنعت گردشگری به‌عنوان یک بخش اقتصادی پیشران، دارای اثرات مستقیم و غیرمستقیم بر اجزای مختلف زنجیره تأمین خود است، حمایت از فعالان این حوزه دارای اهمیت بسیاری است.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به طرح مجلس درباره «توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور» گفت: تعرفه‌های انرژی تأسیسات گردشگری یکی از مؤلفه‌های مهم مشوق‌های بخش گردشگری هستند که افزایش آن‌ها، علاوه‌بر افزایش بهای تمام‌شده خدمات گردشگری، موجب کاهش مشوق‌های سرمایه‌گذاری شده و انگیزه‌های سرمایه‌گذاران را برای ایجاد تأسیسات گردشگری در کشور کاهش می‌دهد.
او افزود: این درحالی است که طرح مجلس شورای اسلامی با عنوان «مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق» رویکرد حمایتی نداشته و  تصویب نهایی و ابلاغ آن موجب افزایش قابل ملاحظه تعرفه‌های این بخش شده و پایداری اقتصادی فعالان آن را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. از طرفی، این موضوع با رویکرد حمایتی ماده ۸ قانون توسعه که به‌عنوان قانون خاص صنعت گردشگری برای حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری تعرفه‌های برق این بخش را مطابق تعرفه بخش صنعتی درنظر گرفته است، تطابق نداشته و حتی با رویکرد حمایتی مجلس و نمایندگان نیز مغایرت دارد، به‌طوری‌که اثرات مخرب آن بر این بخش آسیب‌دیده روشن نشده است.
معاون گردشگری کشور گفت: با توجه به اهمیت موضوع و در راستای تداوم حمایت از سرمایه‌گذاری و اشتغال پایدار این بخش و جلوگیری از تبعات و التهابات ناشی از اجرای طرح مذکور، امیدواریم پیشنهاد این وزارتخانه مبنی بر بازنگری برخی از موارد این طرح مدنظر قرار گیرد.
سال گذشته نیز افزایش هزینه‌های حامل‌های انرژی، عامل افزایش هزینه‌های خدمات به‌ویژه در بخش اقامت بود. زمستان سال ۱۴۰۰ هتلداران در اعتراض به افزایش هزینه حامل‌های انرژی به‌ویژه گاز که شش برابر شده بود، هشدار دادند که درصورت اصلاح نشدن این هزینه، قیمت خدمات هتل‌ها افزایش قابل ملاحظه خواهد داشت. هزینه گاز، اما پس از پیگیری اصلاح شد. اینک طرح مجلس با عنوان توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور، هشدار دیگری برای گران‌تر شدن خدمات سفر است.

  • نویسنده :
  • منبع :