19 دی: فرماندار قم با اشاره به اینکه طبق تصمیمی گرفته‌ شده، تمرکز اسکان زائران اربعین حسینی در مسجد مقدس جمکران است گفت: دلیل عمده این تصمیم، وجود مشکل‌های ترافیکی و نبودن پارکینگ کافی در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) است.
عباس ذاکریان روز چهارشنبه درهفتمین جلسه کمیته اجرایی ستاد تسهیلات زائران اربعین در تالار امام رضا (ع) فرمانداری قم افزود: اصل سیاست این است که اسکان در مسجد جمکران باشد، ما نیز از طریق وسایل حمل‌ و نقل عمومی کار نقل‌ و انتقال زائران بین جمکران و حرم مطهر را انجام می‌دهیم که بار ترافیکی اضافی به شهر تحمیل نشود.
وی همچنین اتخاذ تدابیر لازم جهت اسکان زائران اربعین حسینی توسط مسئولان حرم مطهر را اقدامی ارزشمند ذکر کرد و گفت: ما هر کاری هم که برای اسکان زائران در جمکران انجام دهیم بازهم بخشی از آنان حرم مطهر را ترجیح می‌دهند و درحال حاضر دغدغه اصلی ما آمد و شد اتوبوس‌ها به حرم است، چون مدیریت آن امکان‌پذیر نیست.
ذاکریان با تاکید بر اینکه کماکان با همین سیاست اسکان زائران در جمکران پیش می‌رویم گفت: اگر اداره‌های استان قرار است، در این زمینه کاری انجام دهند، آماده همکاری هستیم.
وی همچنین با اشاره به نامعلوم بودن حضور یا عدم حضور زائران خارجی اربعین در قم خاطرنشان کرد: تا این لحظه از سوی عراق مجوزی برای زائران پاکستانی صادر نشده، آنان ممکن است به‌صورت مستقیم به عراق بروند و در راه برگشت، شاهد موج زائران غیر ایرانی باشیم.
ضرورت پیش‌بینی فضاهای مختلف اسکان در قم
مدیر حرم مطهر حضرت معصومه(س) دراین جلسه با اشاره به تعیین مسجد جمکران برای محل اسکان زائران اربعین گفت: به‌طور حتم یکی از مقصدهای زائران پاکستانی حرم مطهر خواهد بود.
حجت‌الاسلام علی‌اشرف عبدی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد علاوه بر جمکران در اطراف حرم مطهر نیز باید جهت اسکان زائران فضایی تدبیر شود.
وی یادآور شد: زائران پاکستانی در بازگشت از عراق چند روز در قم اقامت دارند، و اقامتشان در مسجد جمکران قابل مدیریت نخواهد بود.
عبدی با تاکید بر تعبیه یک مکان مناسب به‌منظور اسکان زائران در هسته مرکزی شهر تصریح کرد: اسکان زائران در مسجد جمکران مشکل‌های شهری قم را حل نخواهد کرد، نباید مانند ایام نیمه شعبان امکانات همه دستگاه‌ها را در مسجد جمکران بسیج و نقطه مرکزی شهر را رها کنیم.
وی همچنین اضافه کرد: اداره‌کل راه‌ و شهرسازی باید در خصوص تعداد زائرانی که با وسیله شخصی و یا ناوگان عمومی تردد می‌کنند، آماری را تهیه کند، چون در اختیار داشتن اطلاعات و داده‌های دقیق از وضعیت مسافران و زائران، در برنامه‌ریزی درست نقش موثری دارد.
مسئول قرارگاه مردمی اربعین قم نیز در این جلسه با اشاره به پیش‌بینی تأمین آب آشامیدنی زائران در مسجد جمکران گفت: با هماهنگی صورت گرفته با سازمان جهاد کشاورزی، مقررشده تا سردخانه موردنیاز برای دپوی قالب‌های یخ در اختیار مسجد جمکران قرار گیرد.
مهدی قربان کرم افزود: از روز گذشته ۴۰ دستگاه کولر و سیستم خنک‌کننده به مسجد جمکران تحویل داده شد.

  • نویسنده :
  • منبع :