19 دی: دبیرکل سازمان همکاری‎های شانگهای روز جمعه اعلام کرد که در سایه الحاق ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای، سند رسمی تعهدات این کشور در اجلاس سران در سمرقند به امضا خواهد رسید.
ژانگ مینگ گفت: ما انتظار داریم که رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای سندی را درباره تعهدات ایران برای الحاق به این سازمان در اجلاس سمرقند امضا کنند تا بعد از آن تهران بتواند تعهدات خود را مطابق با روندهای آن به پایان رسانده و عضویت خود را در سازمان همکاری‌های شانگهایی تکمیل کند.
تصمیم برای عضویت کامل ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای در اجلاس سال گذشته رهبران این سازمان در تاجیکستان گرفته شد.
به گفته دبیرکل سازمان همکاری‌های شانگهای، بلاروس نیز اخیرا درخواستی را برای عضویت خود در این سازمان ارائه کرده است.
ژانگ مینگ در این خصوص اظهار داشت: سازمان همکاری‌های شانگهای به طور فعالانه در حال بررسی درخواست بلاروس است و هماهنگی‌های فراوانی از جانبه دبیرخانه در این رابطه در حال انجام است. ما اعتقاد داریم که در نهایت در این خصوص اجماع حاصل خواهد شد.
وی افزود: به جز ایران و بلاروس، شمار زیادی از کشورها خواستار عضویت یا عضویت ناظر در سازمان همکاری‌های شانگهای هستند.
دبیرکل سازمان همکاری‌های شانگهای خاطرنشان کرد: ما آمادگی داریم تا نقش مهمی را در ثبات و امنیت منطقه‌ای، گسترش دامنه منافع مشترک کشورهای عضو و کمک به توسعه یک سیستم مدیریت جهانی در راستای عادلانه‌تر بازی کنیم.
ژانگ مینگ تصریح کرد: ما از عضویت هر کشوری که با روح سازمان همکاری‌های شانگهای سازگار بوده و خود را با چارت آن تطبیق دهد، استقبال می‌کنیم.
اجلاس سران کشورهای عضو این سازمان قرار است طی روزهای پانزدهم و شانزدهم سپتامبر در شهر سمرقند ازبکستان برگزار شود.
در حال حاضر کشورهای روسیه، هند، قزاقستان، قرقیزستان، چین، پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان اعضای اصلی این سازمان هستند. افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان عضو ناظر و شمار دیگری از کشورها مانند ازمنستان، جمهوری آذربایجان، کامبوج، نپال، سری لانکا و ترکیه هم عضو شریک این سازمان محسوب می‌شوند.
در اجلاس سال گذشته که با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رییسی در شهر دوشنبه برگزار شد، اعضا بعد از چندین سال با درخواست عضویت کامل ایران موافقت کردند و بعد از امضای سند تعهدات در اجلاس آتی، ایران به طور کامل عضو این سازمان خواهد شد.
  • نویسنده :
  • منبع :