19 دی: سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرد آنتونیو گوترش دبیر کل این نهاد بین المللی همواره به شدت به برجام حمایت کرده است و به این حمایت ادامه خواهد داد.
استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران درباره اقدامات دبیر کل سازمان ملل درخصوص تلاش ها برای بازگشت به برجام افزود که نقش افراد در این زمینه متفاوت است.
وی با بیان اینکه دبیرکل سازمان ملل از امضا کنندگان برجام نیست، اضافه کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی و رافائل گروسی عهده دار بخشی از مذاکرات مربوط به برجام هستند.
سخنگوی سازمان ملل تصریح کرد گوترش گفتگوهایی را درباره برجام با تعدادی از طرف های مذاکره از جمله اخیرا با وزیر خارجه ایران داشته است.
دو جاریک ادامه داد: گوترش به این گفتگوها ادامه خواهد داد و طرف های برجام همچنان او را از روند مذاکرات مطلع می کنند.
سخنگوی سازمان ملل ادامه داد: آنچه برای دبیر کل سازمان ملل اهمیت دارد این است که همه طرف های برجام از خود انعطاف نشان بدهند.
وی اضافه کرد انعطاف نشان دادن لازمه دستیابی به توافق و حل و فصل مسائل باقی مانده و بازگشت به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ بدون تاخیر بیشتر است.
دو جاریک تاکید کرد گوترش همواره به شدت از برجام حمایت کرده و به این حمایت ادامه خواهد داد.
به گزارش ایرنا، رافائل گروسی روز دوشنبه ۲۱ شهریور ماه در ابتدای نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایراد سخنانی که یک نسخه آن در تارنمای این سازمان منتشر شد ادعا کرد: علیرغم اعلام آمادگی آژانس برای تعامل بدون تاخیر با ایران برای حل مسائل پادمانی، ایران با آژانس تعاملی نداشته است. در نتیجه، هیچ تحولی در این دوره صورت نگرفته و هیچ یک از مسائل باقی مانده حل نشده است. بنابراین، تمام این مسائل پادمانی باقی مانده است.
وی ادامه داد: تا زمانی که ایران از لحاظ فنی توضیحات معتبری برای حضور ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در سه مکان اعلام نشده در ایران ارائه نکند و مکان(های) فعلی مواد هسته ای و/یا تجهیزات آلوده را به آژانس اطلاع ندهد، آژانس قادر نخواهد بود صحت و کامل بودن اظهارات ایران را تحت موافقتنامه جامع پادمان تأیید کند.

  • نویسنده :
  • منبع :