19 دی: وزیر امور خارجه هند که همواره کشورش خواستار عضویت در شورای امنیت بوده، بامداد یکشنبه اعلام کرد که ساختار این شورا غیر مؤثر است و باید اصلاح شود.
به گزارش خبرگزاری تاس، «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند اعلام کرد که ساختار شورای امنیت کنونی تاریخ مصرف گذشته و غیر مؤثر شده است.
وی همچنین گفت که اصلاح شورای امنیت از حمایت زیاد اعضای سازمان ملل متحد برخوردار است.
جایشانکار که در هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخن می گفت، تأکید کرد: همچنین شورای امنیت این گونه دیده می شود که در آن دیگر قاره‌ها و مناطق کاملا از حق رأی گیری در گردهمایی محروم می شوند که آینده آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد.
وی افزود: هند به نوبه خود آمادگی دارد، در این باره، مسؤولیت بزرگی را برعهده بگیرد و آنچه ما خواستار آن هستیم مذاکرات جدی و صادقانه در مورد این موضوع مهم است.
پیش از این، صدراعظم آلمان نیز با اعتراض نسبت به وضعت کنونی سازمان ملل متحد، خواستار اعمال تغییرات و اصلاحات در ساختار شورای امنیت، مهم ترین رکن این نهاد بین المللی شد.
در همین راستا، ساعاتی پیش آنتونیو کاستا نخست وزیر پرتغال در مجمع عمومی سازمان ملل با درخواست برای گسترش شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار گنجاندن هند، برزیل و قاره آفریقا در شورای امنیت سازمان ملل شد.
کاستا افزود: ما به یک شورای امنیت چابک و کارآمد نیاز داریم که بتواند به چالش های قرن بیست و یکم بدون فلج شدن پاسخ دهد و اقداماتش توسط سایر اعضای سازمان ملل متحد بررسی شود.
اولاف شولتس صدراعظم آلمان نیز خواستار انجام اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل شد و گفت که کشورش سزاوار داشتن کرسی دائمی در این شورا است.
پیش از این نیز عبدالله شهید رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد هشتم شهریورماه خواستار تسریع اصلاحات در شورای امنیت شد و گفت: این شورا باید بازتاب دهنده واقعیت ژئوپلتیک فعلی جهان باشد.

  • نویسنده :
  • منبع :