سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۵۳۱ مورخه ۹ مهرماه ۱۴۰۱ با عنوان «احتمال وقوع یک بحران اتمی بزرگ» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

با پایان همه‌پرسی الحاق چهار منطقه دونتسک و لوهانسک در منطقه دونباس (شرق)، خرسون و زاپوریژیا (جنوب) به روسیه در تنش میان مسکو با کشورهای غربی وارد فاز جدیدی شده است. در وضعیت جدید، به نظر می‌رسد در تعامل میان غرب با مسکو، گزینه‌هایی همانند بزرگ‌ترین تحریم‌های تاریخ بر روسیه تا حتی وقوع جنگ اتمی روی میز قرار دارند.
بنابر نتایج نهایی، در جمهوری خلق دونتسک ۹۹.۲۳ درصد به پیوستن به روسیه دادند، در جمهوری خلق لوگانسک ۹۸.۴۲ درصد، در منطقه ژاپوروژیا ۹۳.۱۱ درصد و ساکنان منطقه خرسون نیز با ۸۷.۰۵ درصد رأی به پیوستن به خاک روسیه داده و خواستار تبدیل شدن به بخشی از فدراسیون روسیه شدند.
اقدام جدید پوتین در شرایطی صوت می‌گیرد که بیش از هفت ماه از آغاز جنگ اوکراین می‌گذرد و معادلات میدانی درگیری‌ها تا حدود زیادی به ضرر روس‌ها تغییر کرده است. همچنین، این همه‌پرسی در بازه زمانی صورت گرفت که روس‌ها نسبت به استفاده از تسلیحات اتمی به دولت کی‌یف و کشورهای غربی هشدار داده‌اند. مجموع این وضعیت نشان‌گر آن است که بسترها برای ورود غرب و روسیه به بزرگ‌ترین تقابل خود طی سال‌های بعد از وجود دارد و در روزها و ماه‌های آینده می‌توان وقوع تحولات جدید را انتظار داشت.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هم رفراندوم‌های سازمان‌دهی شده از سوی روسیه در مناطق اشغالی اوکراین را «جعلی» خواند و وزیر امور خارجه فرانسه دیروز سه شنبه در واکنش به همه پرسی الحاق که در اوکراین سازماندهی شده است آنرا یک نمایش «خیمه‌شب بازی» خواند.
برگزاری همه‌پرسی بر این مبنا طراحی شد که جنگ اوکراین به بخشی از تهدید علیه تمامیت ارضی روسیه تبدیل شود و از درون آن بازدارندگی هسته‌ای در دستور کار قرار بگیرد. بدین شرح که در ابتدا پوتین در چهارشنبه (۳۰ شهریور) در سخنانی با تأکید بر این‌که بلوف نمی‌زند، از روی میز بودن گزینه حمله اتمی در صورت در خطر قرار گرفتن تمامیت ارضی این کشور سخن گفت.
دیمیتری مدودوف رئیس جمهوری سابق و رئیس شورای امنیت روسیه هم بار دیگر نسبت به احتمال استفاده کشورش از سلاح‌های هسته‌ای در مناقشه نظامی جاری در کشور اوکراین هشدار داد. این اظهارات مدودوف که با آخرین روز همه‌پرسی الحاق در سرزمین‌های تحت اشغال جدایی‌طلبان اوکراینی همراه شد، احتمال وقوع یک بحران اتمی بزرگ را بیش از بیش افزایش داده است.
گره خوردن همه‌پرسی الحاق به تهدیدات هسته‌ای مسکو، اکنون این مسئله را مطرح می‌کند که آینده جنگ اوکراین و نیز آینده تنش میان غرب و روسیه به چه سمتی پیش خواهد رفت؟


  • نویسنده :
  • منبع :