19 دی: همزمان با فصل پاییز، زمان برداشت دو محصول شاخص باغ‌های قم،‌ انار و پسته فرا رسیده‌است و کشاورزان این استان امید دارند بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده،‌ در مجموع بیش از ۴۲ هزار تُن محصول انار و پسته مرغوب و باکیفیت را برای مصرف به بازار عرضه کنند.
همزمان با فصل پاییز، زمان برداشت دو محصول شاخص باغ‌های قم،‌ انار و پسته فرا رسیده‌است و کشاورزان این استان امید دارند بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده،‌ در مجموع بیش از ۴۲ هزار تُن محصول انار و پسته مرغوب و باکیفیت را برای مصرف به بازار عرضه کنند.
باغداری در قم سابقه‌ای بسیار طولانی دارند و کشاورزان این استان با وجود دست‌وپنجه نرم‌ کردن با کم‌آبی و سایر مشکلات محیطی، در زمینه تولید انواع محصولات باغی نظیر انار و پسته مهارت قابل توجهی دارند و می‌توانند علاوه بر تامین نیاز داخلی، حجم قابل توجهی از محصول تولیدی خود، به ویژه‌ پسته را صادر کنند.
در همین رابطه رییس سازمان جهاد کشاورزی قم به ایرنا گفت: با آغاز فصل پاییز روزهای برداشت محصول پسته از باغ های قم فرا می‌رسد و در همین رابطه پیش‌بینی می‌شود امسال ۶ هزار تُن پسته در استان برداشت شود.
محمدرضا حاجی رضا بیان داشت: پسته کاری در بخش باغبانی قم می‌درخشد و اکنون ۱۴ هزار هکتار باغ پسته در این استان موجود است که هفت‌هزار و ۵۰۰ هکتار آن بارور است و یک‌هزار و ۶۰۰ نفر از کشاورزان قمی در زمینه تولید این محصول فعالیت می‌کنند.
وی با اشاره به این که ظرفیت پسته کاری در استان قم بسیار ویژه‌ است، افزود: پسته کاری علاوه بر تناسب با شرایط آب و هوایی قم از نظر اقتصادی نیز برای بخش کشاورزی استان ارزش افزوده مناسبی ایجاد می‌کند.
وی ادامه داد: نیاز است تا فرآیند کشت پسته در قم بر اساس مباحث دانش بنیان متحول شود و شاهد افزایش عملکرد و برداشت بیشتر محصول در باغ‌های پسته استان باشیم.
حاجی رضا گفت: کشت پسته برای کشاورزی قم مهم است و به همین دلیل برای افزایش سطح کمی و کیفی تولید این محصول با همکاری کشاورزان استان از جدیدترین فناوری‌های علمی استفاده خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: به طور حتم نیاز است تا موضوع سلامت محصول مورد توجه پسته‌کاران استان باشد و در این رابطه باید بتوانیم با رعایت استانداردهای تعیین شده در بازارهای بین‌المللی حضور موفق داشته باشیم.
وی ادامه داد: امروز در استان قم علاوه بر موفقیت‌های کسب شده در زمینه تولید پسته، بسترهای لازم برای فرآوری این محصول در بالاترین سطح کیفی نیز فراهم شده‌است.
در خصوص ظرفیت‌های قم برای تولید محصول انار نیز معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در حال حاضر ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ انار در مناطق مختلف استان وجود دارد که ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار آن بارور است و به طور میانگین در هر هکتار آن ۱۵ تُن محصول برداشت می‌شود که نشان دهنده ظرفیت تولید سالانه بیش از ۳۶ هزار تُن انار در قم است.
محمد علی سلامی در گفت‌وگو با ایرنا، بیان داشت: انار دارای ارقام مختلفی است که در استان قم بیشتر رقم "قجاق" در باغ‌ها کشت شده‌ و زمان برداشت آن به طور معمول در مهرماه است، البته ارقام دیگر همچون "ملس ساوه"، "شاه پسند" نیز در باغ‌های استان وجود دارد و کشاورزان قمی در زمینه تولید انار عملکرد خوبی دارند.
وی با اشاره به این که محدودیت‌های ایجاد شده در تامین منابع آبی، سطح باغ‌های انار قم در برخی از مناطق استان را کاهش داده‌است، افزود: با وجود عملکرد خوب کشت انار در قم، به دلیل میزان آبی که برای تولید این محصول به خصوص در فصل تابستان نیاز است، توسعه باغ‌های انار در قم براساس راهبرد تغییر الگوی کشت در دستور کار نیست و تلاش می‌کنیم با ارتقا بهره‌وری سطح کمی و کیفی تولید انار در استان را افزایش دهیم.
وی با بیان این که ایجاد بازار فروش مناسب در زمان برداشت محصول از جمله راهکارهای حفظ باغ‌های انار موجود استان است، ادامه داد: ایجاد واحدهای صنایع غذایی و فرآوری انار و تبدیل کردن آن به چند محصول مورد نیاز مردم از جمله برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی قم در این خصوص است.
گفتنی است با وجود کشت انار در همه مناطق قم، باغ‌های انار استان بیشتر در مناطق جعفرآباد، سلفچگان،‌ کهک،‌ جاده ساوه و جاده قدیم اصفهان واقع شده‌است که آب و هوای مناسبی برای کشت این محصول دارد.  
  • نویسنده :
  • منبع :