19 دی: آیین مشترک آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه الزهرا(س) با پیام آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در سالن آیت‌الله شرعی حوزه‌های علمیه خواهران آغاز شد.
به گزارش مرکز خبر حوزه علمیه، آیت‌الله سبحانی در این پیام آورده‌است: به فرموده نورانی امیرالمومنین علی بن ابی‌طالب(ع) رسالت انبیا الهی، روشن نگاه‌داشتن چراغ فطرت و پایبندی به میثاق بندگی در جامعه انسانی است و امروزه علمای ربانی از میان مردان الهی و بانوان فرهیخته و مهذب، باید رهرو صادق این راه بزرگ باشند که زمین خالی از حجت الهی نخواهد بود.
وی اضافه کرده‌است: علم سودمند، درسایه‌سار خردورزی و عقلانیت و بهره‌مندی از بال اندیشه و تفکر حاصل می‌شود چنانچه فرموده‌اند «به‌وسیله عقل قعر حکمت استخراج می‌شود».
این مرجع تقلید تصریح کرده‌است: برای رسیدن به مقام رفیع علاوه بر کسب معارف و علم باید به تهذیب و خودسازی اشتغال داشته باشید، باید از درون خود را از هر آنچه تاریکی است زدود و این میسر نمی‌شود مگر به خودآگاهی و لذاست که نوای دلنشین مولی‌الموحدین، امیر علوم و باب حکمت الهی علی(ع) روح را می‌نوازد که یکی از جلوه‌های خردورزی در انسان، نیل به مقام خودآگاهی است.
وی بیان کرده است: بانوان ارجمندی که مسیر علوم دینی را برگزیدید، شما از نعمت بزرگ استعدادهای جوان برخوردارید. اندیشیدن در آیات کتاب تکوین و تلمّذ و غور در محضر کتاب تدوین، توفیقی است تا از گذر آن بصیرتی نصیبتان گردد که به مدد نیروی سحرآمیز جوانی با نور وجودتان، عالمانه و آگاهانه در دنیای معاصر از آموزه‌های اسلام ناب، پاسداری و صیانت کنید.
وی افزوده است: بر شماست که در این مسیر از خرافه‌ها و هر آنچه رنگ جهل دارد بر حذر باشید و در قالب نقش‌های مقدس و حیات‌بخش همسری و مادری، جلوه و مظهر زیبای طهارت و دانایی حضرت زهرا(س) باشید؛ همانا رمز مانایی و جاودانگی بشر علم است.
آیت‌الله سبحانی در این پیام اضافه کرده‌است: مال‌اندوزان با آن‌که به‌ظاهر زنده‌اند، اما در واقع مرده‌اند و اهل علم تا دنیا هست زنده‌اند؛ پیکرهایشان از میان می‌رود، اما یادشان در دل‌ها زنده‌است.
وی در ادامه این پیام آورده‌است: درود و سلام بر همه عالمان فرهیخته در طول تاریخ بشریت، بر طالبان علم و معرفت و معنویت که بر بال فرشتگان الهی آرمیده‌اند، بر معلمان دل‌سوخته‌ای که از شمع وجودشان، بر قلب عاشقان علم و معرفت، نور می‌تابند و بالاخره سلام و تحیت بر وجود نازنین قطب عالم، ولی‌الله الاعظم، حجه‌بن الحسن ارواحنا فداه و عجل‌الله تعالی فرجه الشریف.
طلاب در دست اساتید امانت هستند
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران نیز در این آیین با بیان این‌که شروع سال تحصیلی یک نماد است، گفت: در اسلام علم‌آموزی و علم‌خواهی تعطیلی ندارد و این جلسات به‌صورت نمادین است وگرنه در همه لحظات علم‌آموزی وجود دارد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی فاضل با اشاره به این‌که در زمانی که جهل و جهالت حاکم بود اسلام علم را انتخاب و برای آن هزینه کرد، افزود: در زمان پیامبر اکرم(ص) اگر اسیری که باسواد بود ۱۰ نفر را باسواد می‌کرد، آزاد می‌شد و این در حالی است که برده مالیت داشت.
وی خطاب به طلاب علوم دینی بیان کرد: در فضایی که جمهوری اسلامی با امنیت کامل این فعالیت را طریقه مبارک ترسیم کرده‌اند و تداوم این مبارک بودن، به پاسداشت ما از این نعمت است.
وی اضافه کرد: خصوصیت این عالم این است که اگر از نعمت‌ها به‌درستی پاسداشت نشود از بین می‌رود و حتی مقدس‌ترین انقلاب و افراد در کمتر از ۵۰ سال ارزش‌ها به ضد ارزش‌ها تبدیل می‌شوند.
فاضل خطاب به اساتید گفت: عمر طلاب امانتی است که به شمار سپرده شده و باید مانند چشم از آن نگهداری کنید و باید همه سعی خود را انجام بدهید تا به الگویی در جامعه تبدیل بشوند.
وی خطاب مدیران متصدی جریان تعلیم، تربیت و پژوهش نیز بیان کرد: اگر ما شاگرد امام صادق(ع) هستیم و باید در همه حالات به آن امام همام  اقتدا و درهمه زمینه‌ها باید از ایشان پیروی کنیم و دین برای همه عرصه‌های ما برنامه دارد.
وی ادامه داد: این نسل در دست شماست و ذره‌ای اجمال و اهمال در وظایف، ممکن است خسارت‌های جبران‌ناپذیری به بار بیاورد که به گفته امام خمینی(ره) اگر این بار اسلام سیلی بخورد به این زودی‌ها بلند نمی‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :