19 دی: یک کارشناس مسایل بین‌الملل با اشاره به الحاق چهار منطقه از اوکراین به خاک روسیه اظهار کرد: اگر هیات حاکمه اوکراین بپذیرد چاره‌ای برای توافق با روسیه ندارد می‌تواند باقی کشور را حفظ کند، اما اگر بخواهد به طور رادیکال پاسخ دهد ذره ذره خاک اوکراین خورده خواهد شد و چیزی دیگر باقی نخواهد ماند.
امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آنچه حدود هفت ماه پیش از سوی روسیه تحت عنوان "عملیات ویژه" علیه اوکراین آغاز شد و از سوی اوکراین "تجاوز نظامی" نام گرفت، گفت: این عملیات با تصمیم دولت روسیه برای الحاق چهار استان به روسیه چهره جدیدی به خود گرفته است. با الحاق این چهار استان، از این به بعد هر گونه اقدام نظامی در این استان‌ها مثل آنچه در کریمه اتفاق افتاد، اقدام نظامی در درون خاک روسیه قلمداد می‌شود و روسیه هشدار داده از تمام ابزارها حتی سلاح اتمی در صورت مقابله با این انتقال استفاده می‌کند و پوتین تاکید کرده است، این یک بلوف نیست.
وی با اشاره به واکنش جهانی به این اقدام روسیه و مخالفت جامعه جهانی با آن اظهار کرد: جامعه جهانی این الحاق را به رسمیت نشناخته است اما به لحاظ حقوقی از نظر روس‌ها این چهار بخش دیگر بخشی از حاکمیت روسیه هستند.
این کارشناس مسایل بین‌الملل درباره واکنش احتمالی اوکراین به این اقدام روسیه تصریح کرد: من در اخبار ندیدم تا الان اوکراین حمله‌ای به این مناطق داشته باشد. باید دید اوکراین تهدید روسیه را جدی می گیرد یا خیر. در عین حال مشخص نیست زلنسکی می‌خواهد جنگ را ادامه دهد یا نه. اما مشخص است که از نظر او جنگ برای آزادی این مناطق مشروع است. از طرفی نمی دانم کی‌یف حاضر است وارد جگ تمام عیار شود یا نه، تا الان روسیه به اوکراین اعلام جنگ نداده است اما اگر جنگ به این مناطق کشیده شود و اوکراین به آنها حمله کند، ممکن است روسیه اعلام جنگ دهد.
وی خاطرنشان کرد: به جز استان دونتسک، سه استان لوهانسک به همراه منطقه خرسون و بخشی از منطقه زاپوریژیا در جنوب اوکراین هنوز به طور کامل در اختیار روسیه نیست. بخش‌هایی از لوهانست، خرسون و زاپوریژیا هنوز تحت کنترل اوکراین است و نمی‌دانم روسیه برای گرفتن این مناطق دست به اقدامی می‌زند یا نه!
ابوالفتح درباره اینکه فکر می‌کنید در این شرایط آمریکا و اروپا از ادامه کمک نظامی به اوکراین برای مقابله با مسکو ادامه دهند یا خیر اظهار کرد: بعید می‌دانم، تصور نمی‌کنم آمریکایی‌ها به لحاظ عملی بیش از آنچه تا الان انجام دادند را انجام دهند. شاید به کمک اقتصادی و سیاسی ادامه دهند اما اینکه بخواهند تسلیحاتی در اختیارش بگذارند که عمق سرزمین روسیه را هدف قرار دهد. تشدید این فضا ممکن است کار را به سمت استفاده از سلاح اتمی سوق دهد و پاسخ حمله اتمی روسیه از جانب آمریکا جنگ اتمی را کلید می‌زند.
وی گفت که آمریکا حتی درخواست پیوستن زلنسکی به ناتو را حمایت نکرد از این رو بعید است حمایت بیشتری داشته باشند.
این کارشناس مسایل بین‌الملل تصریح کرد: تا زمانی که فشارهای تحریمی از درون موجب فروپاشی شود، هر چند طولانی آمریکا اقدام عملی انجام نمی‌دهد. مثل سال ۲۰۱۴ که برای الحاق کریمه به روسیه شاهد بودیم.
ابوالفتح درباره ادامه تنش میان مسکو و کی‌یف اظهار کرد: این بستگی به واکنش کی‌یف دارد. اگر هیات حاکمه اوکراین بپذیرد که چاره‌ای برای توافق با روسیه ندارد می‌تواند باقی کشور را حفظ کند، اما اگر بخواهد به طور رادیکال پاسخ دهد ذره ذره خاک اوکراین خورده خواهد شد و چیزی دیگر باقی نخواهد ماند. باید دید این روند در اوکراین پذیرفته می‌شود یا خیر.
وی درباره اقدام روسیه به برگزاری همه پرسی الحاق چهار بخش از خاک اوکراین و تاثیر این اقدام بر روی ژئوپلتیک سیاسی و جغرافیای منطقه گفت: روسیه بزرگترین و وسیع‌ترین کشور جهان است و خیلی به سرزمین دیگران چشم ندارد. روسیه به دنبال بازتعریف در نظام بین‌الملل و احقاق حقوقی است که معتقد است با فروپاشی شوروی از دست داده است. اگر غرب بر سر معماری امنیت اروپا به توافق برسد و دغدغه امنیتی روسیه را مد نظر قرار دهد، اوکراین نجات پیدا می کند، در غیر این صورت اگر بخواهند روسیه را نادیده بگیرند و به سمت نابودی روسیه حرکت کنند، روسیه ابزارهای زیادی برای مقابله با فشار و تهدید غرب در اختیار دارد.
وی تصریح کرد که تا الان غرب و آمریکا تلاش داشت مانع روسیه شود و مسکو در موقعیتی قرار گیرد که به دنبال احیا قدرت نرود اما پوتین نشان داده که با قدرت می‌خواهد به این سمت برود. پوتین دنبال ارتقا سطح قدرت روسیه در نظام بین‌الملل است.
به گزارش ایسنا،‌ بعد از حدود هفت ماه که از حمله نیروهای روسیه به اوکراین از شمال، شرق و جنوب می‌گذرد، جنگ همچنان در هر چهار منطقه ادامه دارد. اما ولادیمیر پوتین بعد از اینکه هفته گذشته، فرمان فراخوان نیروهای ذخیره را صادر و تهدید کرد که از تمام ابزارهای در اختیارش، از جمله سلاح های هسته ای، برای دفاع از سرزمینی که او سرزمین روسیه می داند، استفاده خواهد کرد دستور برگزاری همه پرسی برای الحاق جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک به همراه منطقه خرسون و بخشی از منطقه زاپوریژیا در جنوب اوکراین را صادر کرد.
بر اساس نتایج اعلام شده از سوی کمیسیون‌های انتخاباتی از همه‌پرسی که بین ۲۳ و ۲۷ سپتامبر برگزار شد، در لوهانسک، بیش از ۹۸ درصد رای دهندگان از ایده پیوستن به روسیه حمایت کرده‌اند، ارقام رسمی نشان می‌دهد دونتسک نتایج مشابهی را با بیش از ۹۹ درصد از حامیان این حرکت نشان داده است. هر دو منطقه زاپوریژیا و خرسون تا اواخر روز سه‌شنبه تمامی برگه‌های رای‌گیری را بررسی کرده‌اند و ۹۳ درصد و ۸۷ درصد رأی‌دهندگان از جدایی از اوکراین و اتحاد با روسیه حمایت کردند.
این اقدام روسیه از سوی سازمان ملل، آمریکا، کشورها اروپایی و به طور کلی جامعه بین‌الملل با مخالفت رو به رو شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :