19 دی: فرماندار سرخس گفت: تردد واگنهای بار ترانزیتی روسی از مرز سرخس تداوم یافته و در حال افزایش است و در صورت تامین زیرساختها در آینده رونق بیشتری خواهد گرفت.
حسن نوری زاده روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ۲۰ تیرماه نخستین قطار حامل ۳۹ کانتینر بار مصالح ساختمانی از مبدا روسیه با عبور از کشورهای روسیه، قزاقستان و ترکمنستان وارد ایستگاه راه‌آهن بین‌المللی سرخس شد.
وی ادامه داد: قطار یاد شده که برای امکان سنجی مسیر، وارد ایران شده بود بار خود را از طریق بندرعباس به هند منتقل کرد.
سرپرست فرمانداری سرخس گفت: طی هفته جاری ۲ قطار روسی به ترتیب با ۳۷ و ۴۰ واگن فله بَر حامل کودشیمیایی از سرخس وارد ایران شده اند و اکنون در مسیر بندرعباس قرار دارند و چند قطار دیگر نیز از روسیه عازم ایران هستند و طی هفته آینده وارد ایستگاه راه آهن بین المللی سرخس می شوند.
نوری زاده افزود: پیش از این بارهای یاد شده روسی از مرز ترکمنستان و از طریق افغانستان و پارکستان ۱۵ روزه به بنادر جنوبی پاکستان می رسیدند اما اکنون این بار ترانزیتی پنج روزه و با امنیت بیشتر به بندرعباس می رسد که رضایت صاحبان بار را در پی داشته است.
وی اضافه کرد: اگر روند حمل بار و آمادگی زیرساختهای ریلی ایران همچنان اعتماد تاجران و صاحبان بار روسی را جلب کند ورود بار ترانزیتی از مبدا روسیه به مرز سرخس به هفته ای چند قطار و یا روزانه تبدیل خواهد شد.
پارسال ۳.۲ میلیون تن از مبادلات تجاری خارجی کشور شامل صادرات، واردات و ترانزیت به ارزش ۵.۶ میلیارد دلار از مرزهای جاده ای و ریلی این شهرستان انجام شد بر این اساس ۱.۷ میلیون تن از این اقلام ترانزیت ورودی و حدود ۷۰۰ هزار تن نیز ترانزیت خروجی است که بیشتر آن از طریق مرز ریلی سرخس صورت گرفته است.
پایانه مرزی "سرخس" در شمال شرقی خراسان رضوی با قدمت ۲۸ ساله در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد.  

  • نویسنده :
  • منبع :