19 دی: کارشناس هواشناسی قم گفت: بر اساس آخرین اطلاعات نقشه‌های هواشناسی، در سال آبی امسال به‌ویژه برای مهر و آبان ماه بارندگی پایین‌تر از متوسط بلندمدت خواهد بود.
محمدرضا قاضی روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: آنچه از نقشه‌های هواشناسی می‌توان پیش‌بینی کرد این است که در ماه‌های آذر و دی بارندگی بهبود یابد و مقداری بالاتر از میانگین بلندمدت شود.
وی با تاکید بر صرفه‌جویی در استفاده از منابع آبی، اضافه کرد: به نظر می‌رسد در بهمن و اسفندماه نیز بارش قابل‌توجهی در استان ثبت نشود.
وی ادامه داد: سال گذشته زمستان خوبی از نظر بارش بود، ولی بارش‌ها به‌صورت ناگهانی رخ می‌داد که کمکی به پر شدن سد و منابع آبی استان نکرد و برای بهبود وضعیت کشاورزی نیز مناسب نبود.
به گفته قاضی، بخشی از این بارش‌های ناگهانی نیز در تابستان امسال بود که همانند سال گذشته قابلیت ذخیره شدن نداشت و برای مصارف کشاورزی نیز مناسب نبود.
در استان قم ۱۳ ایستگاه هواشناسی شامل ۱۱ ایستگاه سینوپتیک خودکار و ۲ ایستگاه جاده‌ای، ۵۲ ایستگاه باران‌سنج خودکار، ۳۵ ایستگاه باران‌سنج سنتی و هشت ایستگاه سطح سنج که وضعیت سطح و دبی رودخانه‌ها را اندازه می‌گیرد، فعال است.
شهروندان برای کسب آخرین اطلاعات هواشناسی کشور می‌توانند با سامانه گویای هواگو با شماره تلفن ۱۳۴ تماس بگیرند و یا به تارنمای اداره کل هواشناسی استان قم به نشانی اینترنتی www.qommeteo.ir مراجعه کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :