19 دی: روسیه و چین بار دیگر قطعنامه یکجانبه غربی‌ها با عنوان فریبنده ارسال کمک‌های انسانی به سوریه را وتو کردند.

این دومین باری است که در طی یک هفته، قطعنامه غربی‌ها که تلاش دارند دولت قانونی و مشروع سوریه را نادیده بگیرند و با نقض تمامیت ارضی و استقلال حاکمیت این کشور، از هر مرزی که بخواهند به هر کسی که بخواهند کمک ارسال کنند، با سد روسیه و چین در شورای امنیت برخورد می‌کند.

ژانگ جون نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد درباره دلایل مخالفت با این قطعنامه گفت: چین از جامعه بین المللی در تقویت اقدامات بشردوستانه در سوریه بر اساس احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه حمایت می‌کند.

وی افزود: سالها مجازات‌های غیرقانونی باعث برهم خوردن توسعه اقتصادی و اجتماعی سوریه ، تشدید بحران بشردوستانه و تضعیف ظرفیت سوریه برای پاسخگویی به کووید-۱۹ شده است. دبیر کل گوترش و نماینده ویژه پدرسن، بارها از کشورهای مربوطه خواسته‌اند اقدامات اجباری یکجانبه را لغو کنند. این درخواستها توسط اکثریت قریب به اتفاق کشورهای عضو سازمان ملل متحد پشتیبانی می‌شود.

نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد ادامه داد: چین بارها به نویسندگان این پیش نویس تاکید کرده است که تاثیر منفی اقدامات اجباری یکجانبه باید در پیش نویس قطعنامه شورای امنیت در مورد تجدید ماموریت مکانیزم مرزی سوریه در نظر گرفته شود و باید در مورد مساله یکجانبه‌گرایی اقدامات لازم صورت گیرد.

جون اضافه کرد: با این حال ، نویسندگان قطعنامه،از پذیرش اصلاحات پیشنهادی چین خودداری کردند. چین بار دیگر از شورای امنیت می‌خواهد تا به این مساله مهم رسیدگی کند و از کشورهای ذیربط می خواهد فوری اقدامات اجباری یکجانبه تحمیل شده بر سوریه را لغو کنند.

وی تصریح کرد: ما همچنین می خواهیم ارزیابی عینی توسط نهاد امور بشردوستانه سازمان ملل در مورد تاثیر اقدامات اجباری یکجانبه بر اوضاع بشردوستانه در سوریه در گزارشی جامع به شورای امنیت ارائه شود.

نماینده چین در سازمان ملل متحد تاکید کرد: ایالات متحده ادعا می کند که به درد و رنج غیرنظامیان سوریه اهمیت می‌دهد ، اما تحریم‌های غیرقانونی اضافی را از طریق به اصطلاح «قانون قیصر» علیه سوریه وضع کرده و وضعیت معیشت مردم سوریه را برهم زده است.

جون خاطرنشان کرد: ایالات متحده ادعا می‌کند معافیت‌های به اصطلاح بشردوستانه بر اقدامات اجباری یکجانبه وجود دارد. با این وجود ، سالها مجازات غیرقانونی، توانایی سوریه در بسیج منابع، توسعه اقتصاد و بهبود رفاه مردم را به شدت تضعیف کرده است.

وی یادآور شد: ایالات متحده ادعا می‌کند که از برنامه انسان دوستانه حمایت می‌کند ، اما مسائل بشردوستانه را سیاسی کرده و بی‌رحمانه دولت و مردم سوریه را محاصره و وضعیت معیشت مردم سوریه را ویران کرده است. نقشی که ایالات متحده در موضوع سوریه ایفا کرده و جنایتی که در سوریه مرتکب شده است برای مردم جهان مشخص است.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا