19 دی: معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم از ورود ۲۴ میلیون مسافر طی ۶ ماه گذشته به این استان خبر داد و گفت: رویکرد مسئولان افزایش ماندگاری زائران در قم هستند.
به گزارش روابط عمومی استانداری قم، ابوالقاسم مقیمی در جلسه گروه کاری و هم‌اندیشی فعالان حوزه گردشگری و زیارت، با بیان اینکه در معاونت زائران دو بحث کلیدی داریم، اظهار کرد: نخستین موضوع بحث توسعه زیرساخت‌ها و اسکان‌های ارزان‌ قیمت است.
وی با اشاره به اینکه اصلی‌ترین وظیفه ما افزایش تعداد و مدت‌زمان ماندگاری زائران در قم است، مطرح کرد: طی شش ماه نخست سال جاری بیش از ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو با پلاک‌های غیربومی وارد شهر قم شدند.
وی ادامه داد: اگر فرض ۴ سرنشین را برای این خودروها در نظر بگیریم حدود ۲۴ میلیون زائر طی این مدت در قم حضور پیدا کرده‌اند.
وی با تأکید بر اینکه ملاک ماندگاری بیش از ۲ الی ۴ ساعت بوده تا این افراد را زائر در نظر بگیریم، عنوان کرد: این ۲۴ میلیون نفری که مطرح شد، افرادی بوده که بیش از این مدت‌زمان در قم حضور داشتند.
مقیمی با اشاره به اینکه ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بیش از یک شب در قم اقامت داشته‌اند، خاطرنشان کرد: این آمار تا ابتدای مهرماه امسال است و در این‌ بین زائرانی از ۵۰ کشور مختلف نیز بوده‌اند.
وی با بیان اینکه توسعه شهری و توسعه اماکن تفریحی و گردشگری قم موجب افزایش ماندگاری زائرین در قم می‌شوند، تصریح کرد: مجموعه‌های تفریحی و رفاهی باید در قم ایجاد شود اما باید فاصله مشخصی از حرم حضرت معصومه (س) داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه در اماکن اقامتی اطراف حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) نیازمند نوسازی هستیم، یادآور شد: نیازمند اعتبارات ویژه برای این موضوع هستیم که امیدواریم با تحقق آن بتوانیم بهتر به زائران کریمه اهل‌ بیت(س) خدمت‌رسانی کنیم.

  • نویسنده :
  • منبع :