19 دی: استاندار قم با تاکید بر ضرورت کار کارشناسی و برنامه ریزی مدون ناظر بر نیازهای پیش روی استان گفت: باید هدف‌گذاری درستی از نیازهای قم در افق ۱۴۲۰ انجام بگیرد، مهاجرت، آب، مسکن، گرد و خاک، موضوع زیارت، فاضلاب از چالش‌های اساسی این استان است.
سیدمحمدتقی شاهچراغی روز پنج شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی  استان قم، بیان کرد: اغلب مصوبات سفر اول رییس‌جمهوری به قم در مسیر اجرا قرار دارد و تنها در دو مصوبه دریاچه نمک و بزرگراه شهید سلیمانی با مشکلات همراه است.
وی با اشاره به تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام قم در سفر رییس‌جمهوری، خاطرنشان کرد: در سفر اول رییس‌جمهوری به قم اغلب مصوبات در مسیر اجراست و بزودی مونوریل وارد فاز اجرا می‌شود.
استاندار با اشاره به حل ریشه ای مشکل فرودگاه قم، تصریح کرد: هیات امنای فردوگاه قم اخیرا تشکیل و هفته آینده ابلاغ نهایی انجام و مسیر ادامه عملیات عمرانی آغاز خواهد شد.
استاندار قم با تاکید بر ضرورت کارکارشناسی وبرنامه ریزی مدون ناظر بر نیازهای پیش روی استان گفت: باید هدف‌گذاری درستی از نیازهای قم در افق ۱۴۲۰ انجام بگیرد.
شاهچراغی ادامه داد: یکهزار و ۹۰۵ میلیارد تومان نیز متمم سفر اول رییس‌جمهوری به قم اختصاص داده شده که نشان از عزم دولت در حل مشکلات ریشه ای و عقب ماندگی های ادواری این استان است.
وی با تاکید بر اینکه در قم هیچ سالن و مجموعه ورزشی و فرهنگی ویژه جامعه هدف خاص مانند نابینایان ندارد و از این دست کمبودها در قم بسیار پرشمار است، خاطرنشان کرد: مدیران استان باید نظام مسائل و نیازهای کلان قم در سفر دوم رییس جمهوری و افق ۱۴۲۰ را شناسایی و تبیین کنند.
استاندار قم اظهار داشت: جمعیت قم طی سالهای اخیر بواسطه مهاجرت از شهرهای دیگر کشور و همچنین اتباع خارجی افزایش زیادی داشته است.
وی با انتقاد از ضعف زیرساختی قم در حوزه‌های مختلف خدمات رسانی، زیرساختی و اردوگاهی، یادآور شد: قم شهری تاثیرگذار در تمام رخدادهای کشور بخصوص در حوزه نرم‌افزاری است و ضرورت دارد تا زیرساخت های آن نیز متناسب با این خصوصیات تقویت شود.
شاهچراغی اظهار داشت: ۶۰ هزار نفر تحت پوشش دونهاد حمایتی بهزیستی و کمیته امداد هستند در حالی که این دو نهاد از کمترین زیرساخت ها در خدمات دهی به افراد تحت پوشش برخودار نیستند.
شاهچراغی با اشاره به روند صعودی سفر به قم،یادآورشد: طی شش ماه اول امسال هفتاد و هفت میلیون تردد در محورهای مواصلاتی قم ثبت شده است.
استاندار قم اضافه کرد: قم بخاطر وجود حوزه علمیه و مراکز دینی و فرهنگی مورد توجه شدید و همزمان علاقه‌مندان و دشمنان است و این استان حساسیت‌هایی دارد که در سایر استانها وجود ندارد.
شاهچراغی جایگاه خاص قم در علوم انسانی واسلامی و تولید معنویت را مورد اشاره قرار داد و گفت: قم ظرفیت توانمندسازی گروه های مختلف جامعه در ابعاد مختلف ملی را داراست واین استان مرکز اصلی جهاد تبیین مورد انتظار مقام معظم رهبری است.
استاندار قم با انتقاد از عدم انتفاع قم بعنوان دومین قطب گردشگری مذهبی ایران از اعتبارات کارگروه ملی زیارت،بیان کرد: قم تاکنون از مصوبات و ظرفیت کارگروه ملی زیارت هیچ استفاده ای نکرده و ریالی به این استان با وجود حضور سالانه میلیونها زائر اختصاص نیافته در حالی که شهر مشهد با استفاده از ظرفیت این کارگروه بسیاری از مشکلات زیرساختی خود را حل کرده است؛ با این حال دولت سیزدهم نسبت به توزیع عادلانه اعتبارات این کارگروه در بین سه شهر قم،مشهد و شیراز تاکید دارد.

  • نویسنده :
  • منبع :