19 دی: سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم با ارائه توضیحاتی در مورد کمبود سرم در سطح شهر قم گفت: این مشکل کشوری بوده و در روزهای آتی برطرف خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، عباس تهذیبی در گفت و گویی اظهار داشت: در حال حاضر به‌صورت میانگین روزانه حدود ۱۵ هزار سرم در سطح استان توزیع می‌شود که با توجه به نسبت جمعیت استان به کل کشور حدود ۲ برابر میانگین کشوری است.
سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: با توجه به زائر پذیر بودن استان و برنامه پیش بینی شده حسب اعلام نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، معاونت غذا و دارو با هماهنگی سازمان غذا و دارو به‌صورت مداوم پیگیر تامین و توزیع سرم با اولویت بیمارستان‌ها، داروخانه‌های مجاور بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و درنهایت داروخانه‌های دیگر بوده است.
سرانه تجویز و مصرف سرم در نسخ پزشکان قم بالاتر از میانگین کشوری است
وی به بررسی‌های میدانی و گزارش‌های حاصل از بررسی نسخ در رابطه با تجویز سرم اشاره و ابراز کرد: بررسی‌ها نشان می دهد که سرانه تجویز و مصرف سرم در نسخ پزشکان استان بالاتر از میانگین کشوری است و متاسفانه استان در رتبه‌های اول تجویز و مصرف سرم قرار دارد.
تهذیبی اذعان کرد: با توجه به زمانبر بودن تغییر رویه در مورد تجویز و مصرف سرم، در حال حاضر تاکید و پیگیری معاونت و سازمان غذا و دارو بر تامین سرم استوار است.
وی افزود: سهمیه سرم داروخانه ها همیشه یک سهمیه معین بوده است که در حال حاضر این سهمیه ها نسبت به قبل افزایش داشته است و پزشکان باید حسب ضرورت سرم و دارو تجویز کنند.
به گفته تهذیبی متاسفانه موضوع کمبود سرم مشکلی کشوری است که در اثر سوء مدیریت‌های قبلی و محدودیت‌ها و تحریم‌های موجود پیش آمده و در حال حاضر اثرات خود را نشان می دهد.
وی افزایش اعمال جراحی زیبایی در کشور بعد از شیوع ویروس کرونا را یکی دیگر از علل افزایش مصرف سرم در کشور برشمرد.
تهذیبی تصریح کرد: با اقدامات انجام شده در سازمان غذا و دارو در حال حاضر میزان تامین ۵۰ درصد بیشتر از اوج مصرف در سال‌های پیش است و علاوه بر تولید تمام وقت سرم در کارخانه‌های داخلی، برای مقادیر متنابهی سرم از منابع معتبر خارجی به‌صورت مقطعی مجوز واردات صادر شده است که با شناسه گذاری و توزیع آن در روزهای آتی ان‌شالله مشکل کمبود سرم تا حد زیادی برطرف خواهد شد و انتظار می رود با تداوم تولید داخل این کمبود ادامه نداشته باشد.
وی به نتایج ارزیابی‌های میدانی و بررسی گزارش ها و شکایت‌های مربوط به کمبود سرم اشاره و اظهار کرد: این بررسی‌ها نشان می‌دهد عمده مشکل مربوط به چند درمانگاه است که به‌صورت بی رویه اقدام به سرم تراپی می‌کنند و گزارش‌های اعلام شده در رابطه با مصرف سرم در برخی از این درمانگاه ها موید تجویز و مصرف کاملا غیر منطقی و بی رویه سرم است به‌ طوری‌ که میزان تجویز سرم در برخی از این درمانگاه‌ها معادل با بیمارستان‌های بزرگ شهر است.
سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: خوشبختانه در حال حاضر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اصلی شهر از نظر ذخایر راهبردی وضعیت مناسبی دارند.

  • نویسنده :
  • منبع :