19 دی: معاون وزیر نفت، گفت: تهران امیدوار است که مسکو با ترکمنستان به توافقی درخصوص ترانزیت گاز روسیه به ایران در قالب سوآپ برسد که در این صورت، تا پایان سال توافق سوآپ گاز بین دو کشور اجرایی خواهد شد.
احمد اسدزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اظهار داشت: ما ۱۰۰ درصد آماده هستیم؛ زیرساخت‌های کشور آماده است و تمامی اقدامات لازم را برای سوآپ نفت با روسیه مهیا کرده‌ایم. امیدوار هستیم که طرف روسی اقدامات لازم را برای رسیدن به توافقی با ترکمنستان درخصوص انتقال گاز انجام دهد.
وی افزود: در صورتی که توافق بین روسیه و ترکمنستان انجام شود، ما قادر خواهیم بود که تا پایان سال، گاز روسیه را دریافت کنیم. توپ هم اکنون در زمین روسیه است.
در ماه جولای شرکت نفتی گازپروم روسیه و شرکت ملی نفت ایران یادداشت تفاهمی را در زمینه همکاری‌های استراتژیک به ارزش ۴۰ میلیارد دلار امضا کردند.
براساس این قرارداد، این دو شرکت متعهد به اکتشاف و توسعه در میادین نفت و گاز ایران، اجرای پروژه‌های ال. ان. جی و ساخت خطوط انتقال گاز شدند. ایران همان زمان اعلام کرد که آمادگی دارد تا (روزانه) ۹ میلیون متر مکعب از گاز روسیه را از طریق خط لوله آذربایجان دریافت کند.
دو طرف همچنین توافق کردند تا ۶ میلیون متر مکعب گاز ال. ان. جی را در قالب سوآپ به ایران بفرستند تا ایران به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس انتقال دهد. این انتقال اما از طریق ترکمنستان خواهد بود که در ماه‌های گذشته همکاری‌های گاز خود را با تهران افزایش داده است.
در ماه اکتبر، الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه گفت که براساس توافق سوآپ نفت و گاز با ایران، تهران در مرحله اول قادر خواهد بود که سالانه بیش از ۵ میلیون تن نفت و ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز روسیه را خریداری و منتقل کند.

  • نویسنده :
  • منبع :