19 دی: شمار قربانیان انفجار معدن ترکیه به حداقل ۲۸ نفر رسید.
«فخرالدین کوجا»، وزیر بهداشت ترکیه از وقوع انفجاری بزرگ در یکی از معادن این کشور خبر داد و گفت: «انفجار روز جمعه در معدن زغال سنگ در استان بارتین شمالی ترکیه ۲۸ کشته بر جای گذاشته است.»
این مقام دولتی ترکیه در عین حال گفته است که مشخص نیست که هنوز چند نفر به دلیل انفجار در محاصره و زیر آوار مانده‌اند. کوجا در بیانیه‌ای در توییتر گفت هفده نفر هم تحت درمان هستند.
پیش از این نیز، «سلیمان سویلو»، وزیر کشور ترکیه گفته بود که در زمان انفجار، ۴۹ نفر در ۳۰۰ متر و ۳۵۰ متر (۹۸۵ تا ۱۱۴۸ فوت) زیر زمین کار می‌کردند و آن منطقه را پرخطر توصیف کرده بود. سویلو در محل انفجار به خبرنگاران گفت: «کسانی هستند که توانستیم آن‌ها را از آن منطقه خارج کنیم. کسانی هم هستند که نتوانستیم آن‌ها را از آن منطقه تخلیه کنیم.»
فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه نیز گفت که نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که انفجار ناشی از گاز متان در معدن زغال سنگ بوده است. دونمز گفت که هیچ آتش سوزی در داخل معدن وجود ندارد و تهویه داخل معدن به درستی کار می‌کرد.
فیلم‌های تلویزیون ترکیه نشان می‌دهد که خانواده‌های معدنچیان در حاشیه این حادثه چشم انتظار عملیات نیرو‌های امدادی و بهداشتی هستند.
دفتر دادستانی بارتین در محل حادثه نیز گفت که تحقیقات در مورد علت انفجار را آغاز کرده است.
رئیس جمهور ترکیه، «رجب طیب اردوغان» نیز گفت روز شنبه به بارتین خواهد رفت. وی در توییتر خود نوشت: «امید ما این است که تلفات جانی بیش از این افزایش پیدا نکند، معدنچیان ما به سلامت نجات پیدا کنند و تمام تلاش ما در این راستا است.»

  • نویسنده :
  • منبع :