19 دی: سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه گفت: در اثر انفجار در معدن زغال سنگ در شمال ترکیه تاکنون چهل نفر جان خود را از دست داده‌اند.
به گزارش بی. بی. سی، وزیر کشور ترکیه در مصاحبه‌ای امروز اعلام کرد: تصور می‌شود در اثر انفجار در معدن زغال سنگ در شمال ترکیه تاکنون چهل نفر جان خود را از دست داده‌اند. 
سلیمان سویلو پیشتر گفته بود که ۵۸ نفر از معدن نجات یافته‌اند و بیش از ۱۲ نفر در محاصره مانده‌اند. 
حدود ۱۱۰ نفر در زمان انفجار روز جمعه در معدن بودند که تقریبا نیمی از آن‌ها در عمق بیش از ۳۰۰ متری بودند. 
خدمه اورژانس در طول شب کار می‌کردند و سنگ را حفاری می‌کردند تا به بازماندگان بیشتری دسترسی پیدا کنند. 
فیلم‌های ویدئویی نشان می‌دهد معدنچیان با چشمانی سیاه‌پوست همراه با امدادگران از تاسیسات آماسرا در ساحل دریای سیاه بیرون می‌آیند. خانواده و دوستان مفقودان نیز در معدن دیده می‌شدند که مشتاقانه منتظر خبر عزیزانشان بودند. 
آقای سویلو به خبرنگاران در محل گفت: «پنجاه و هشت معدنچی ما توانستند بدون صدمه بیرون بیایند. ما تخمین می‌زنیم که ۱۵ معدنچی ما در زیر زمین [به دام افتاده‌اند] و در تلاش هستیم تا آن‌ها را نجات دهیم.» 
گفته می‌شود این انفجار در عمق ۳۰۰ متری رخ داده است. آقای سویلو گفت که حدود ۴۹ نفر در منطقه «خطرناک» بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ متر (۹۸۵ تا ۱۱۵۰ فوت) زیر زمین کار می‌کردند. 
هنوز علت این انفجار مشخص نیست و دادستانی محلی تحقیقات را آغاز کرده است. 
وزیر انرژی ترکیه گفت: نشانه‌های اولیه وجود دارد که نشان می‌دهد این انفجار ناشی از بخاری بوده است که متان ترکیبی انفجاری در معادن زغال سنگ است. 
وی گفت: «ما با یک وضعیت واقعاً تأسف بار روبرو هستیم. ریزش‌های جزئی در داخل معدن وجود داشت، اما هیچ آتش سوزی مداومی وجود ندارد و تهویه به درستی کار می‌کند.» 


کوچک‌ترین قصوری را در حادثه انفجار معدن بی‌پاسخ نخواهیم گذاشت

در همین رابطه به گزارش اسپوتنیک،‌ «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه امروز‌ -شنبه- در خصوص انفجار معدن ذغال سنگ در استان «بارتین» در شمال این کشور بیانیه‌ای را صادر کرد.

اردوغان در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: مقام‌های قضایی کشور به این حادثه دلخراش که زندگی و روح ما را در همه ابعاد متاثر کرد، رسیدگی خواهد کرد و کوچک‌ترین قصوری را بی پاسخ نخواهیم گذاشت. 

وی تاکید کرد که به زودی راهی استان بارتن خواهد شد تا از ادامه تلاش‌هایی که از ابتدای حادثه آغاز شده است، اطمینان خاطر پیدا کند.

اردوغان گفت: کار ما که بلافاصله پس از حادثه بارتین آغاز شد، بدون وقفه و با مشارکت بسیاری از سازمان‌ها و وزرای ما در این زمینه ادامه دارد.



  • نویسنده :
  • منبع :