19 دی: ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در نطق شبانه شنبه شب خود ضمن اظهار تاسف از ادامه حملات روس‌ها به مناطق شهری اوکراین و قطع شبکه برق این شهرها، مدعی شد: ارتش اوکراین تاکنون ۶۵ هزار سرباز و نظامی روس را از بین برده است.
به گزارش تارنمای نشریه هیل، رئیس‌جمهور اوکراین در نطق شبانه خود افزود: بسیاری از شهروندان روسیه جان خود را دادند تا هزینه نادیده گرفتن واقعیت از سوی تعداد انگشت شماری از هموطنانشان در کرملین را بپردازند.»
زلنسکی ماه گذشته و کمی بیش از سه هفته قبل از سخنرانی شنبه شب خود تخمین زده بود که ۵۵ هزار سرباز روس در درگیری‌های روسیه و اوکراین کشته شده‌اند.
رئیس جمهور اوکراین در ادامه با ابراز تاسف نسبت به حملات دو روز گذشته روسیه به مناطقی از جمله دونباس، زاپروژیا، میکولایف، خارکف، سومی، کی‌یف و دنیپروپتروفسک، گفت: متاسفانه تخریب و تلفات از سوی روسیه ادامه دارد.
روسیه در اوایل صبح شنبه یک تاسیسات انرژی در کی‌یف را گلوله باران کرد که باعث شد مقام‌های این استان از ساکنان آن بخواهند استفاده خود را از برق محدود کنند.
زلنسکی در سخنرانی خود افزود: «اگر چه در برخی از شهرها و مناطق ما شرکت‌های برق همچنان مجبور به محدود کردن عرضه برق برای حفظ ثبات سیستم هستند اما ما هر کاری را خواهیم کرد تا توانایی‌های فنی برای تامین برق را بازیابی کنیم.»
رئیس جمهور اوکراین در ادامه از آمریکا و به ویژه کنگره و رئیس جمهور این کشور به دلیل ارائه بسته دفاعی جدید ۷۲۵ میلیون دلاری به کشور جنگ زده‌اش تمجید کرد و آن را ضروری خواند.
این بسته شامل مهمات برای سیستم‌های موشکی توپخانه‌ای با تحرک بالا و توپخانه عادی، سلاح‌های ضد تانک و موشک‌های ضد رادار است.
زلنسکی در ادامه با بیان اینکه صلح زمانی ممکن می‌شود که ادامه جنگ برای روسیه غیرممکن شود، گفت: ارتش ما هر کاری را انجام خواهد داد تا اشغالگران احساس کنند هیچ چشم انداز روشنی ندارند.
رئیس جمهور اوکراین در پایان هشدار داد: کی‌یف قطعاً هر چیزی را که متعلق به خود است را باز خواهد گرداند.

  • نویسنده :
  • منبع :