19 دی: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: داشتن سوخت از جمله مهمترین عوامل راه‌اندازی گلخانه‌ است و اکنون به دلیل مشکل در گاز کشی و تامین نشدن انرژی مورد نیاز چند گلخانه‌ بزرگ در استان،‌ بهره‌برداران این واحدها نتوانسته‌اند فعالیت خود را آغاز کنند.
محمد علی سلامی روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، بیان داشت: در قم کشاورزانی هستند که سرمایه خود را برای راه‌اندازی گلخانه هزینه کردند اما اکنون که موقع بهره‌برداری از واحدشان است نمی‌توانند این کار را انجام دهند چرا که گاز کشی برایشان انجام نمی‌شود.
وی افزود: اجرای طرح‌های گاز کشی بسیار پرهزینه‌است و بهره‌برداران واحدهای گلخانه‌ای توانایی مالی پرداخت این هزینه‌ها را به‌صورت شخصی ندارند و از طرف دستگاه‌های مرتبط نیز به دلایل مختلف از جمله نبود اعتبارات، اقدامی در این خصوص صورت نمی‌گیرد، درنتیجه در راه‌اندازی شماری از گلخانه‌های ایجاد شده در استان مشکل به وجود آمده‌است.
وی ادامه داد: اگر ما بخواهیم راهبرد تغییر الگوی کشت در استان به خوبی اجرایی شود از جمله مهمترین برنامه‌های آن توسعه کشت‌های گلخانه‌ای است که تحقق آن نیازمند حمایت از کشاورزان با اجرای طرح‌های گازکشی و تامین انرژی مورد نیاز واحدهایی است که ایجاد کردند.
سلامی گفت: مشکل مهم دیگری که بهره‌برداران گلخانه‌ها در قم با آن مواجه هستند، سخت بودن فرآیند پرداخت تسهیلات بانکی برای تامین نقدینگی مورد نیازشان است؛ برخی از بهره‌برداران نیز به دلیل بالا بودن هزینه‌های مورد نیاز راه‌اندازی گلخانه و لزوم گرفتن تسهیلات چند میلیارد تومانی برای این کار، توانایی ارائه وثیقه‌های مورد نظر بانک را ندارند. 
وی با تاکید بر این که احداث گلخانه بسیار پر هزینه‌ است، بیان کرد: به عنوان نمونه احداث هر هکتار گلخانه خوب بیش از ۱۵ میلیارد تومان هزینه دارد که لازم است با پرداخت تسهیلات مورد نیاز به بهره‌برداران از آنان برای ایجاد گلخانه‌های جدید در استان حمایت کرد که البته درحال حاضر این روند به نحوی که مورد انتظار است پیش نمی‌رود.
گفتنی‌است سطح گلخانه‌های مستقر در مناطق مختلف استان قم به ۶۲ هکتار رسیده‌است و در آینده نزدیک این میزان از ۱۰۰ هکتار فراتر خواهد رفت.
بیش از ۱۴هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی درقم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.
بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

  • نویسنده :
  • منبع :