19 دی: مدیرکل میراث فرهنگی قم از بازسازی و نصب پنجره‌های تیمچه بازار با اعتبار ۱۲ میلیارد ریال خبر داد.
علیرضا ارجمندی در جریان بازدید از روند مرمت و بازسازی بازار کهنه و تیمچه بازار قم گفت: مرمت و بازسازی تیمچه و راسته بازار کهنه به عنوان مراکز و اماکن تاریخی، گردشگری و هویتی شهر مورد توجه قرار دارد و تاکنون از محل سفر ریاست جمهوری حدود ۱۱ میلیارد تومان برای این اماکن هزینه شده است.
وی در خصوص روند بازسازی و مرمت آثار تاریخی گفت: روند بازسازی و نصب ۴ درب و پنجره ارسی تیمچه قم و بازسازی ۲۰ طاقه برای سقف بازار کهنه نیز در دست مرمت و تزئینات نهایی قرار دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم گفت: با مرمت بازار کهنه،این بازار تاریخی  شادابی و سرزندگی خود را به دسـت خواهد آورد و پس از مرمت جداره‌ها، درب‌ها و نور پردازی این بازار آماده استفاده همه شهروندان و گردشگران خواهد شد.
وی اضافه کرد: پارسال ۱۷ اثر تاریخی قم که جزو آثار ثبتی قم هستند؛ بازسازی و مرمت شد و برنامه داریم تا دیگر آثار تاریخی مانند کاروانسرا‌ها و دیگر اماکن تاریخی و گردشگری را پس از رفع مشکلات حقوقی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی مرمت، احیا و بازسازی شود.
ارجمندی با اشاره به اینکه تاکنون از محل مصوبه سفر ریاست جمهوری به استان قم تاکنون ۱۰ میلیارد تومان به استان قم اختصاص یافته است، گفت: دولت ۶۰ میلیارد تومان دیگر نیز برای بازسازی ومرمت آثار تاریخی قم تعهد کرده است که در صورت اختصاص این اعتبار تحولی در زمینه بازسازی، مرمت و احیا اماکن تاریخی و گردشگری قم اتفاق خواهد افتاد.
وی همچنین از بازسازی، مرمت، احیا و زیباسازی دیگر اماکن تاریخی قم با هدف استفاده گردشگران خبر داد و افزود: میدان پامنار قم از نابسامانی زیادی رنج می‌برد و با نگاه گردشگری، احیا، بازسازی و مرمت این مکان تاریخی قم نیز در دست پیگیری قرار دارد.
بازار نو و کهنه به شماره ۱۹۳۷ و تیمچه بزرگ با شماره ۱۹۰۲ اواخر سال ۱۳۷۶ به ثبت ملی میراث فرهنگی رسیده است.

  • نویسنده :
  • منبع :