19 دی: معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه ۵۰ درصد شبکه‌های فاضلاب موردنیاز در شهر اجرا شده، تصریح کرد: این میزان شبکه حدود ۴۱ درصد جمعیت شهر قم را تحت پوشش قرار داده است.
مهندس مهدی نظرزاده امروز ۲۵ مهرماه طی سخنانی به وضعیت تأسیسات فاضلاب شهر قم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۱۰۷۰ کیلومتر شبکه فاضلاب و ۴ باب تصفیه‌خانه با ظرفیت ۱۲۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در مدار بهره‌برداری قرار دارد.
وی با بیان اینکه ۵۰ درصد شبکه‌های فاضلاب موردنیاز در شهر اجرا شده، تصریح کرد: این میزان شبکه حدود ۴۱ درصد جمعیت شهر قم را تحت پوشش قرار داده است.
معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان قم یادآور شد: از ۲ هزار و ۱۱۵ کیلومتر شبکه فاضلاب مورد نیاز در تمام شهر، یک هزار و ۷۰ کیلومتر انجام شده و یک هزار و ۴۵ کیلومتر دیگر باقی‌مانده است.
وی همچنین از تولید بیش از ۳۸ میلیون مترمکعب پساب در سال خبر داد و گفت: از این میزان ۱۸ میلیون مترمکعب آن به شهرداری، اداره کل منابع طبیعی و صنعت تخصیص‌یافته است.
نظرزاده از تأسیسات جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب به عنوان یکی ضروری‌ترین زیرساخت‌های شهری و از شاخص‌های توسعه‌یافتگی یادکرد و افزود: توسعه سامانه‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب، بازچرخانی و استفاده از پساب با کیفیتی متناسب با نوع مصرف از مهم‌ترین اهداف بخش آب و فاضلاب در برنامه ششم توسعه است.
معاون آبفای استان افزایش مشکلات زیست‌محیطی در مناطق کم برخوردار ناشی از رهاسازی فاضلاب در معابر و افزایش احتمال ناپایداری و تخریب سازه‌ها در مناطق با تراکم ساختمانی بالا به‌ویژه انسجام و ۱۵ خرداد را از جمله دلایل اولویت اجرای تأسیسات فاضلاب در شهر برشمرد.
وی همچنین از وجود ۲۴۰ کیلومتر شبکه فرسوده سیمانی در شهر خبر داد و گفت: اصلاح شبکه فرسوده به‌منظور از جلوگیری از مخاطرات آن، جزو اولویت‌های ویژه شرکت آب و فاضلاب به شمار می‌رود.
نظرزاده با اشاره به درآمدها و هزینه‌های سالانه بخش فاضلاب اظهار کرد: ۴۵۰ میلیارد ریال زیان جاری سالانه بخش فاضلاب به شمار می‌رود ضمن اینکه با توجه به قیمت تفاوت تمام شده خدمات فاضلاب و متوسط نرخ فروش زیان هر متر مکعب ۱۷ هزار و ۲۰۰ ریال است.
وی تصریح کرد: درآمدهای حاصل از تعرفه تکلیفی حق انشعاب کمتر از ۳۰ درصد هزینه‌های اجرای شبکه‌های فرعی فاضلاب را پوشش می‌دهد.
معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب آبفای قم در ادامه با اشاره به برخی از مشکلات فعلی تأسیسات فاضلاب شهر گفت: با توجه به تکمیل و بهره‌برداری بیش از ظرفیت خط انتقال و تصفیه‌خانه‌های موجود شهر قم و تحمیل اجباری بخشی از فاضلاب مسکن مهر به شبکه و تأسیسات موجود امکان هیچ‌گونه عملیات توسعه وجود ندارد که این امر احتمال بروز مشکلات زیست‌محیطی و مخاطرات سازه‌ای را به دنبال دارد.
وی تأکید کرد: با توجه به کامل شدن ظرفیت خطوط انتقال و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب موجود در شهر، تکمیل به موقع تصفیه خانه و خط انتقال فاضلاب پردیسان و جمع آوری و دفع بهداشتی ساختمان‌های سایت‌های ۵۶۰ هکتاری «نهضت ملی مسکن» ممکن است با مشکلات جدی مواجه شود.
نظرزاده زیان‌دهی بالای بخش فاضلاب، چالش‌های توسعه زیرساخت‌های فاضلاب به دلیل مشکلات تأمین اعتبار، مخاطرات بیش از ۲۴۰ کیلومتر شبکه فاضلاب فرسوده و معضلات عدم ساماندهی کامل تانکرهای حمل سپتاژ و فاضلاب‌های صنعتی را از جمله چالش‌های فاضلاب شهر قم برشمرد.
وی با اشاره به لزوم اجرای شبکه و تأسیسات فاضلاب برای پردیسان ابراز کرد: برآورد به روز شده اعتبار موردنیاز خط انتقال و تصفیه‌خانه فاضلاب ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است که امیدواریم با پیگیری‌های ویژه استاندار، نمایندگان مجلس و مسئولان استانی محقق شود.
معاون آبفای استان اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب در مناطق ۲، ۳ و ۶، اجرای شبکه فرعی و اصلی در پردیسان و خرید بخشی از لوله اصلی رینگ شرقی قم را بخشی از اقدامات انجام شده در راستای اهداف مجوز شورای اسلامی شهر از محل درآمدهای قانونی تبصره ۳ ذکر کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :