19 دی: مدیرکل هواشناسی قم گفت:‌ هفته آینده احتمالا شاهد نخستین بارش در استان خواهیم بود، ولی چون تغییرهای نقشه‌های هواشناسی شدید است، هنوز نمی‌توانیم به شکل قطعی آن را اعلام کنیم.
مهران حیدری بنی روز سه‌شنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طی ماه‌های مهر و آبان‌ میزان بارندگی قابل پیش‌بینی، کمتر از نرمال است و هر چه از آذرماه به سمت فصل زمستان برویم، تقریبا به شرایط عادی نزدیک‌تر می‌شویم و وضعیت بهتر می‌شود.
وی با بیان اینکه انتظار تحول خاصی را در وضعیت آب و هوای این استان نداریم گفت: روز چهارشنبه، غلظت گرد و خاک هوای قم بیشتر می‌شود  و از روز پنجشنبه تا حدودی دمای هوای قم افزایش خواهد یافت که بیشینه دما در شهر قم به حدود ۳۰ درجه سانتیگراد می‌رسد و کمینه نیز ۱۰ درجه خواهد بود.
مدیرکل هواشناسی قم در ادامه در پاسخ به سئوالی در خصوص وضعیت بارش‌ها در استان یادآور شد: به طور کلی آماری که مورد توجه مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران قرار می‌گیرد، مربوط به سال آبی و زراعی است که از اول مهرماه تا پایان شهریور ادامه پیدا می‌کند.
حیدری بنی اضافه کرد: بارشی که در سال زراعی گذشته صورت گرفته، نسبت به میانگین بلند مدت در سطح استان، کاهش را نشان می‌دهد، ضمن آنکه در برخی مناطق استان به‌ویژه مناطق غربی و شمال غربی کمبود بارش‌ها خیلی بیشتر بوده‌است.
وی بیان داشت: قم از دید اقلیمی باید ۱۰۰ درصد از بارش یکسال خود را تا پایان شهریورماه دریافت کند، ولی در سال زراعی گذشته، ۸۸.۸ درصد از بارش مورد انتظار را ثبت نموده و دارای ۱۱.۲ درصد کاهش است.
حیدری بنی گفت: میانگین جمع بارندگی استان از یکم مهرماه ۱۴۰۰ تا ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۱ به میزان ۱۴۳ میلی‌متر محاسبه شده و در این بازه زمانی در سال زراعی گذشته میزان بارش ۱۱۹.۹ میلی‌متر و بلندمدت نیز ۱۶۱ میلی‌متر بوده، همچنین در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با ۲۳.۱ میلی‌متر ۱۹.۳ درصدد افزایش را داشته است.



  • نویسنده :
  • منبع :