19 دی: دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین امروز سه‌شنبه اعلام کرد که پیشنهاد قطع روابط دیپلماتیک کشورش با ایران را به ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین ارائه کرده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، کولبا در یک کنفرانس خبری دلیل ارائه این پیشنهاد را مسئله ادعایی استفاده مسکو از پهپادهای ایران مطرح کرد؛ ادعایی که ایران قویا تکذیب کرده است.
وی همچنین عنوان کرد که کی‌یف یک درخواست رسمی برای دریافت سریع تجهیزات دفاع هوایی به رژیم صهیونیستی ارسال کرده است. 
درحالیکه کی‌یف مدعی استفاده روسبه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین است، دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین امروز سه‌شنبه استفاده مسکو از جنگ افزارهای ایرانی در جنگ اوکراین را رد کرد.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اخیرا در این زمینه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اخبار منتشر شده در خصوص تحویل پهپاد به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین را بی اساس دانسته و آن را تأیید نمی‌کند.
کنعانی افزود: ما از ابتدای منازعه تاکنون، همواره سیاست اصولی و روشن خود را مبتنی بر بیطرفی فعال و مخالفت با جنگ و لزوم حل و فصل سیاسی اختلافات دو طرف و به دور از خشونت اعلام کرده‌ایم.
وی تاکید کرد: در این راستا، طی ماه‌های گذشته وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس‌ها و دیدارهای متعدد خود با همتایان روس و اوکراینی، همواره بر لزوم حل اختلافات به صورت مسالمت آمیز و از طریق گفت‌ وگو، تصریح و آمادگی کشورمان را برای مساعدت به این روند، اعلام کرده است.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز ۱۵ مهرماه در تماس تلفنی با همتای فنلاندی تصریح کرد: به رغم کمک‌های نظامی برخی کشورها به اوکراین، ما هیچگونه تسلیحاتی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین ارسال نکرده و نخواهیم کرد چرا که معتقدیم راه حل این بحران سیاسی است و هرگونه حمایت تسلیحاتی از طرفین، فرصت صلح را به تأخیر می‌اندازد.

  • نویسنده :
  • منبع :