19 دی: شهردار قم گفت: مجموعه مدیریت شهری در تلاش است تا قم را در سال ۲۰۲۷ بعنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب و معرفی نماید که لازمه آن تلاش و پیگیری دغدغه مندان فرهنگی و مذهبی بومی و ملی است.
سیدمرتضی سقائیان نژاد روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا، اضافه کرد: معرفی قم به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام می تواند بسیاری از ظرفیت های بالفعل و مغفول مانده آن را به جریان انداخته و زمینه شکوفایی و رشد بیشتر این کلانشهر را فراهم کند.
وی با اشاره به نامگذاری سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به این شهر به نام «روز قم»، بیان کرد: در همین رابطه برنامه ریزی های مدونی توسط مجموعه مدیریت شهری در قالب های مختلف هنری، جشنواره و نشست علمی و المپیادهای ورزشی به همراه معرفی ظرفیت های گردشگری و اقتصاد زائر در دست انجام است.
شهردار قم ادامه داد: شورای شهر و شهرداری قم به همین مناسبت در حوزه زیباسازی و فضاسازی شهری، اطلاع رسانی و تبلیغات محیطی و اجرای برنامه های فرهنگی تمام ظرفیت های خود را پای کار آورده است.
وی معرفی و هدایت ظرفیت های بالفعل قم را از اهداف مهم روز قم یاد کرد و افزود: شهرداری قم در قالب ۱۰ روز، ویژه برنامه های مختلفی را در این حوزه پیش بینی و به اجرا در خواهد آورد.
سقائیان نژاد تصریح کرد: حدود ۴۰۰ اثر تاریخی در شهر قم وجود دارد که معرفی تمام آنها در قالب یک روز یا یک هفته ممکن نیست و باید برنامه ریزی ویژه ای برای آگاهی بخشی نسبت به ظرفیت های این شهر صورت بگیرد. ۴۴۴ امامزاده در قم مدفون هستند و سالانه افزون بر ۲۵ میلیون زائر به این شهر سفر می کنند و ما می خواهیم از ظرفیت روز قم برای معرفی و شناسایی این ظرفیت ها بیشترین استفاده را داشته باشیم.زنگ روز قم همزمان با ۲۳ ربیع الاول سالروز ورود حضرت معصومه(س) به این شهر توسط آیت الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) نواخته شد.
وی عنوان کرد: قم بخاطر وضعیت مواصلاتی خاص خود و وجود مراکز تاریخی، مذهبی و گردشگری زیارت سالانه میزبان میلیون ها زائر و گردشگر از داخل و خارج از کشور است و این شهر یکی از شهرهای هدف و اصلی زیارتی کشور است.
شهردار قم بیان داشت: تمدن هفت هزارساله، وجود علما و مراجع به همراه پایتخت مذهبی جهان اسلام و تشیع در کنار سالگرد یکصدمین سالگرد بازتاسیس حوزه های و وجود مسجد مقدس جمکران، حرم مطهر و سایر مراکز دینی و میراثی، وضعیت این شهر را بسیار ممتازتر از سایر شهرها کرده و در بعد فرهنگی و دانشی نیز مورد توجه و اثرگذار در بعد ملی و بین المللی است.
بایگانی الکترونیکی پرونده های مدیریت شهری
وی در ادامه با اشاره به روند روبه رو قم در زیرساخت های شهر هوشمند، خاطرنشان کرد: بایگانی الکترونیکی مناطق هشت گانه شهری قم در حال تکمیل بوده و پیشرفت بالای ۹۰ درصدی در حوزه املاک، درآمد، شهرسازی و غیره دارد.
سقائیان نژاد با اشاره به بازدیدهای سرزده از مناطق هشت گانه شهری در طول هفته، تصریح کرد: خدمات رسانی و پاکیزگی این شهر باید متناسب با جایگاه قم باشد و در این خصوص حساسیت های زیادی وجود دارد.
شهردار قم مشکل کمبود پارکینگ در قم را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: یکی از راهکارهای عملیاتی شهرداری قم در این حوزه، احداث پارکینگ در طبقات منفی مدارس است که تاکنون در مناطق دو و شش این سیاست در حال تحقق یافتن است.

  • نویسنده :
  • منبع :