19 دی: ورود حضرت معصومه(س) در ۲۳ ربیع الاول به قم سرآغاز تقویت تشیع در ایران و جهان بود و این شهر به برکت این بانوی بزرگ اسلام،جایگاه ویژه ای یافت.
در تاریخ آمده است پس از آنکه مأمون عباسی، حضرت علی بن موسی الرضا (ع) را به خراسان فراخواند و امام رضا (ع) به اجبار مأمون و بدون هیچ میل و رغبتی، ناچار پیشنهاد ولایتعهدی وی را پذیرفت، این امر موجب شد تا حضرت فاطمه معصومه (س) که پس از شهادت حضرت موسی بن جعفر (ع) در کنار برادر رشد یافت؛ نتواند دوری ایشان را طاقت بیاورد و همین امر موجب شد تا این بانوی بزرگ اسلام قصد خراسان کند تا به دیدار برادر آید.
نقل دیگری در منابع تاریخی آمده، پس از آنکه امام رضا (ع) وارد خراسان شدند نامه‌ای برای حضرت معصومه (س) نوشتند و به یکی از غلامان دستور دادند تا نامه را بدون معطلی به مدینه رساند و پس از آنکه حضرت معصومه (س) نامه برادر را دریافت کردند، بلافاصله آماده سفر به ایران و خراسان شدند و در سال ۲۰۱ هجری به همراه کاروانی از برادران و اطرافیان راهی شدند.
مامون عباسی که از این سفر مطلع می‌شود برای آنکه از حضور خواهر امام در خراسان جلوگیری کند به مأموران خود دستور می‌دهد تا جلوی حرکت کاروان بانوی کرامت را بگیرند.
در تاریخ آمده است وقتی کاروان حضرت معصومه (س) به ساوه می‌رسد، مأموران عباسی سد راه می‌شوند و مخالفان اهل بیت (ع) جنگ نابرابری را بر کاروان اهل بیت تحمیل می‌کنند و همراهان حضرت را به شهادت می‌رسانند و کریمه اهل بیت (ع) در این شرایط به دلیل شدت ناراحتی و به نقلی بر اثر مسموم شدن بیمار می‌شوند؛ به گونه‌ای که ادامه راه برایشان امکان پذیر نبوده است.
در کتاب تاریخ قم آمده است؛ وقتی این خبر به آل سعد رسید تصمیم می‌گیرند به دیدار حضرت بروند و از او درخواست کنند تا به قم بیایند.
موسی بن خزرج از بزرگان قم راهی ساوه می‌شود و ناقه حضرت را گرفته و به سمت قم حرکت می‌کنند و در سرای خود، ایشان را اسکان می‌دهند؛ جایی که امروز به بیت النور معرف است و نقل شده که حضرت معصومه (س) در طی ۱۷ روزی که در قم حضور داشتند در این مکان به عبادت مشغول بودند.
پس از رحلت این بانوی بزرگ اسلام و تدفین ایشان در شهر مقدس قم، وجود آن حضرت موجب شد تا قم همواره نقش تأثیرگذاری در تاریخ و در راستای ترویج و تبلیغ دین اسلام پیشتاز باشد.
فضیلت و جایگاه حضرت معصومه (س)
حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مؤمنی در گفتگو با خبرنگار مهر در فضیلت و جایگاه حضرت معصومه (س) اظهار داشت: حضرت معصومه (س) در بین امامزادگان جایگاه ممتاز و ویژگی‌های منحصر به فردی دارند.
استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: حضرت فاطمه معصومه (س)، علی اکبر (ع) و حضرت عباس (ع) از جمله امامزادگانی هستند که امام معصوم برای ایشان زیارت نامه انشا کرده که این امر نشان دهنده منزلت بالای این امامزادگان است.
وی اضافه کرد: در بین این سه امامزاده زیارت نامه حضرت معصومه (س) زیارت نامه ویژه ای است؛ چرا که در آن آداب زیارت بیان شده است.
هرکس حضرت فاطمه معصومه (س) را زیارت کند بهشت بر او واجب است
حجت الاسلام مؤمنی با اشاره به توصیه تعدادی از ای مه معصومین در خصوص زیارت حضرت معصومه (س) بیان داشت: سه امام معصوم نسبت به زیارت حضرت معصومه (س) سفارش و تاکید کرده‌اند.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه هر سه امام ثواب و پاداش زیارت حضرت معصومه (س) را بهشت برشمردند افزود: امام صادق (ع)، امام رضا (ع) و امام جواد (ع) فرمودند، هرکس حضرت فاطمه معصومه (س) را زیارت کند بهشت بر او واجب است.
وی افزود: حضرت فاطمه معصومه (س) شفیعه روز جزا و بانوی کرامت است و کسی که می‌تواند در آخرت از مؤمنان شفاعت کند در دنیا نیز می‌تواند از بندگان دستگیری کند.
حجت الاسلام مؤمنی ادامه داد: در زیارت نامه حضرت معصومه (س) آمده «فان لک عند الله شأنا من الشأن» و این بدان معنا است، شئونی که خداوند به ائمه معصومین (ع) عنایت کرده به فاطمه معصومه (س) نیز داده است.
یکی از عوامل تقویت تشیع در ایران ورود فاطمه معصومه (س) به شهر مقدس قم بود
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه یکی از عوامل تقویت تشیع در ایران ورود فاطمه معصومه (س) به شهر مقدس قم است افزود: به برکت حضور فاطمه معصومه (س) حوزه علمیه قم در جوار بارگاه کریمه اهل بیت (ع) شکل گرفت و علم و فقاهت در قم رشد یافت و به اقصی نقاط دنیا فرستاده شده است.
حجت الاسلام مؤمنی افزود: حضرت معصومه (س) به امر امام رضا (ع) وارد ایران می‌شوند و ایران محل امنی برای امامزادگان بوده و امامزادگان از نقطه‌ای که امن نبوده به ایران می آیند و در سراسر ایران پخش می‌شوند و منشأ شکل گیری فرهنگ شیعه در حلقه‌های کوچک و منشأ خیرات و برکات می‌شوند.
استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: پس از ورود حضرت معصومه (س) به قم حوزه‌ای کنار این حرم مطهر شکل گرفت و علم از این شهر به اقسا نقاط دنیا برده شده است.
وی گفت: امروز از کشورهای مختلف در قم طلبه داریم و در بسیاری از کشورهای دنیا به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدا حوزه علمیه تشکیل شده است.
حجت الاسلام مؤمنی ادامه داد: در روایات داریم علم از نجف خارج می‌شود و در قم ظهور و بروز می‌کند و از این شهر علم پیامبر به تمام دنیا برده می‌شود که امروز این امر محقق شده و دلیل آن نیز وجود با برکت حضرت معصومه (س) است.
مردم قم هر ساله به مناسبت سالروز ورود تاریخی حضرت معصومه (س) به شهر مقدس قم طی مراسمی به استقبال کاروان نمادین حضرت می‌روند و مسیر ورود حضرت تا حرم مطهر را گلباران می‌کنند و این روز بزرگ را گرامی می‌دارند.

  • نویسنده :
  • منبع : مهر