19 دی: مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به راه‌اندازی قطار ایران به روسیه در دولت سیزدهم گفت: در ۲ هفته گذشته بیش از هفت قطار با ۳۵ الی ۴۰ واگن باری، از شمال شرق روسیه حرکت کرد و با طی چهار هزار کیلومتر وارد مرز سرخس شد و مسیر خود را تا بندرعباس ادامه داد.
سید میعاد صالحی روز پنجشنبه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا بیان کرد: از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم با توجه به دیپلماسی حمل و نقل ریلی، سفرهای مختلفی به کشورهای هدف انجام شد و میزبان این کشورها نیز بودیم.
وی افزود: تردد قطار به مقصدهای قزاقستان و چین هم پیش‌بینی شد و هر زمان که تصمیم‌گیری در حوزه تعرفه‌ها به نتیجه برسد، راه اندازی می شود و این مذاکرات در مراحل پایانی قرار دارد.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن کشور با بیان اینکه ارتباط ریلی با کشورهای مشترک المنافع و چین بسیار مهم است گفت: اکنون قطار چین می‌تواند به قزاقستان بیاید و از آنجا از مسیرهای ترکمنستان و یا ازبکستان وارد ایران شود.
رونمایی از ۲ لوکوموتیو نو و چهار لوکوموتیو بازسازی شده در هفته آینده 
صالحی بیان کرد: تعداد قطارهای مسافربری در دوران کرونا کمتر شد و بسیاری از قطارهای متوقف شده باید به تردد بازگردد، اما چون در سه سال گذشته نوسازی لوکوموتیوها انجام نشد، بسیاری از قطارها به دلیل کمبود لوکومتیو هنوز متوقف است.
وی افزود: در هفته آینده ۲ لوکوموتیو نو و چهار لوکوموتیو بازسازی شده در تهران رونمایی می شود.
وی بیان کرد که در دولت سیزدهم ارتقاء حمل و نقل ریلی در اولویت قرار گرفت به طوری که در چهار ماه اول امسال، رکورد جابه جایی مسافر در ۱۰ سال گذشته جابه جا شد و این روند تا پایان سال ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات مهم برای تحقق این هدف، اضافه کردن قطارهای مسافربری است که برای نمونه، امروز قطار محلی سمنان به مشهد افتتاح شد، ادامه داد: در ماه‌های آینده قطار مسافربری از مبدا سایر استان‌ها به مقصد مشهد نیز با توجه به توان و ظرفیت‌های موجود راه اندازی می‌شود و ماه به ماه تعداد این قطارها افزایش می‌یابد.
از به‌روزترین فناوری قطارهای برقی در کشور استفاده خواهد شد
وی تاکید کرد: به منظور راه‌اندازی قطار برقی و پرسرعت، نشست‌هایی برای ترسیم نقشه جامعی از حرکت قطار تهران به مشهد و تهران به اصفهان و همچنین سایر شهرها برگزار شد که بتوان با توجه به تغییرات فناوری قطارها، از به‌روزترین فناوری استفاده شود.
صالحی ابراز داشت: موضوع قطار برقی نخستین بار ۱۸ سال پیش مطرح شد و اکنون فناوری‌های بالاتری وجود دارد، بنابراین در حال بررسی و جمع بندی هستیم که روی کدام فناوری تمرکز کنیم.

  • نویسنده :
  • منبع :